Ochrana přírody 4/2009 31. 8. 2009 Zprávy-Recenze Tištěná verze článku v pdf

Půda v České republice

Autor: Jan  Vítek

Půda v České republice

Po dvou kladně přijatých publikacích Voda v České republice (2006) a Krajina v České republice (2007) vydalo nakladatelství Consult Praha další užitečnou a reprezentativní knihu, tentokrát věnovanou půdám v České republice.

Pedologická problematika je nepochybně velice rozsáhlá, a široký záběr tak logicky má i nová publikace, na jejíž realizaci se podílelo 27 autorů z nejrůznějších zainteresovaných oborů.

Vedle kapitol s víceméně obecnými pedologickými charakteristikami, např. Půda jako přírodní výtvor, Geografie půd Česka, Půda a její význam pro lidskou společnost, Vznik půdoznalství (pedologie) jako vědní disciplíny, Funkce půdy, Půdotvorné faktory a jejich vliv na formování půdního pokryvu a pedodiverzitu, Minerální součásti půd, Bio­logie půd, Zemědělské půdy, Lesní půdy, Půdní vlastnosti a indikátory, byly zařazeny též statě věnované současné problematice ochrany půdy, půdní úrodnosti, vztahům půdy a ekonomiky, mezinárodní spolupráci v ochraně půdy, legislativě ochrany půd, vlivům státní politiky na půdu a krajinu apod.

O moderním pojetí knihy svědčí i zařazení řady boxů, zvláštních stránek či sloupků věnovaných různým doplňujícím informacím – od „ryze exaktních“ až po populárně-naučné. Jen namátkou názvy některých boxů: Horninové prostředí a pedosféra, Stabilní katastr a jeho předchůdci, Pohřbené půdy, Mikromorfologie půd, Ztrácí se nám půda – rychlost půdních změn, Barva půd v náz­vosloví, Půda na dně hlubokého moře?, Produkční funkce půdy jako základ existence civilizace. Pro zainteresované regionální pracovníky se stanou nepochybně velice užitečnou pomůckou pedologické charakteristiky (doplněné mapou půdních typů) krajů České republiky.

Kladem jednotlivých kapitol je snaha o jejich vyváženost, a to jak po obsahové stránce, tak i způsobem zpracování. Při početném kolektivu autorů to jistě nebylo snadnou záležitostí ani pro tak zkušenou trojici editorů a redaktora publikace. Kniha potěší už krásnou obálkou a bohatou ilustrační výbavou od barevných fotografií, grafů a tabulek dokumentujících či doplňujících text jednotlivých kapitol až po reprodukce starých mistrů a zejména vtipné obrázky známého kreslíře Vladimíra Renčína. O předmluvu byli požádání současní ministři (životního prostředí a zemědělství) vlády ČR, závěrečné stránky vyplňují nezbytné přehledy (např. seznam legislativních předpisů), stručný český a anglický souhrn, seznam literatury a medailonky autorů.

Publikace se nepochybně stane vítaným zdrojem poučení nejenom pro pracovníky v resortech životního prostředí a zemědělství, ale též pro širokou geologickou, geografickou a pedagogickou veřejnost.

Kniha je v běžném prodeji (za 555 Kč), lze ji objednat též v internetovém knihkupectví CONSULT, kde je nabízena se slevou za 390 Kč.

Hauptman I., Kukal Z., Pošmourný K. [eds.], Němec J. [redakce] (2009): Půda v České republice. 1. vydání. 256 stran. Pro Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo zemědělství vydal Consult, Praha 2009. ISBN 80-903482-4-6.