Časopis vydává Agentura ochrany přírody a krajiny ČR ve spolupráci se Správou jeskyní ČR a Správou NP Šumava, Krkonošského národního parku, NP Podyjí a NP České Švýcarsko. V tištěné podobě vychází již od roku 1946.

cs / en

Úvodem

Ochrana přírody 5/2014 24. 1. 2015 Úvodem Tištěná verze článku v pdf

Operační program 



Životní prostředí

Operační program 


Blíží se konec programového období
2007–2013 a nástup období nového pro roky 2014–2020, v rámci něhož můžeme očekávat první výzvy k předkládání žádostí o podporu na jaře příštího roku. Operační program Životní prostředí (OP ŽP) nám v rámci současného období umožnil realizaci mnoha kvalitních projektů, které přispívají ke zlepšení životního prostředí.

Významná část projektů (více než 30 %) byla podpořena v prioritní ose 6, jejímž cílem je ochrana a péče o přírodu a krajinu. OP ŽP nám v novém programovém období přináší obdobné možnosti, byť je na podporu projektů alokována poloviční výše finančních prostředků. Oproti současnému období se dostáváme z 5 mld. EUR (podpora ERDF a FS) na 2,5 mld., které byly rozděleny mezi 6 prioritních os (PO). Ochrana a péče o přírodu a krajinu je v novém OP ŽP obsažena v PO 4, na níž bohužel připadlo z celkové alokace nejméně prostředků – cca 9,5 mld. Kč.

Přípravě OP ŽP 2014–2020 se Ministerstvo životního prostředí (MŽP) věnovalo již od roku 2012, intenzivně pak od poloviny roku 2013, kdy byly známy téměř finální podoby Evropských nařízení pro čerpání Evropských fondů a metodické pokyny národního koordinačního místa, Ministerstva pro místní rozvoj. Při přípravě nového OP ŽP jsme vycházeli ze zkušeností nabytých v současném programovém období, snažili jsme se zachovat to, co se v rámci implementace OP ŽP osvědčilo, a změnit to, co nebylo nastaveno tak efektivně. Proto jsem rád, že jsem po návratu na MŽP mohl projednávat opětovné zapojení Agentury ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK ČR) do implementace nového OP ŽP. Projekty předkládané v PO 6, resp. budoucí PO 4, mají specifický charakter. Oproti zbytku OP ŽP se jedná o drobnější projekty velmi různorodého rázu, s úzkou návazností na území realizace. Jejich administrace, a to již v počáteční fázi konzultace záměrů, vyžaduje specifickou odbornost a vysokou znalost místních poměrů. To AOPK ČR jednoznačně zabezpečila prostřednictvím svých pracovníků na regionálních pracovištích působících v rámci jednotlivých krajů ČR.

AOPK ČR však neměla v současném období zcela jasnou pozici, na což upozornila již v roce 2011 i Evropská komise, která vnímala AOPK ČR jako zprostředkující subjekt, byť tomu tak nebylo. Opětovné zapojení AOPK ČR do implementace OP ŽP, ale v jednoznačnější roli, bylo logickým krokem. Rozhodnutím vedení MŽP tak doplní AOPK ČR implementační strukturu programu jako zprostředkující subjekt pro PO 4 a postaví se na roveň Státního fondu životního prostředí (SFŽP).

Na AOPK ČR budou delegovány činnosti řídícího orgánu OP ŽP, za jejichž zajišťování bude odpovídat. Mimo konzultace, příjem žádostí, jejich posuzování z formálního i věcného hlediska a provádění kontrol projektů se bude AOPK ČR významně podílet na plánování, monitorování a vyhodnocování programu.

Jsem si vědom, že role zprostředkujícího subjektu přináší AOPK ČR jak nové pravomoci, tak nové povinnosti, které částečně přebírá od SFŽP. K tomu se váže zabezpečení dostatečných personálních kapacit, což není při poklesu alokace na technickou pomoc programu vůbec jednoduché. Je však zjevné, že efektivita zapojení AOPK ČR do administrace PO 4 je díky jejímu odbornému a datovému zázemí mnohem vyšší, než kdyby tyto činnosti prováděl jiný subjekt.

Závěrem bych rád popřál, aby v programovém období 2014–2020 bylo realizováno co nejvíce kvalitních projektů, které pomohou biodiverzitě a celkově zvýší péči o přírodu a krajinu.

Jan Kříž pracuje jako náměstek ministra na MŽP ČR