Časopis vydává Agentura ochrany přírody a krajiny ČR ve spolupráci se Správou jeskyní ČR a Správou NP Šumava, Krkonošského národního parku, NP Podyjí a NP České Švýcarsko. V tištěné podobě vychází již od roku 1946.

cs / en

Kulér-Zprávy, aktuality, zajímavosti

Ochrana přírody 2/2021 21. 4. 2021 Kulér-Zprávy, aktuality, zajímavosti Tištěná verze článku v pdf

Osvěžená značka Národního parku Podyjí se představuje

Autor: Tomáš Rothröckl

Nevěřte, ale i čáp černý, symbol z loga Národního parku Podyjí, žil a žije svým příběhem. Velmi dobře si vzpomínám na jedno naše jednání v roce 1990 se zástupci rakouské Občanské iniciativy za záchranu Podyjí. Tehdy její představitel pan Helmut Salek, vždy vyzbrojen fasciklem dokumentů, které vehementně posílal na příslušné rakouské úřady, vytasil na nás dopis na novém hlavičkovém papíře. V jednom jeho horním rohu se důstojně vznášel čáp černý. Nevládka si prostě řekla, že bez loga nelze úřadovat (správně) a urychleně tento  grafický nedostatek napravila (správně) vskutku symbolickým druhem (správně). A „podyjský“ čáp černý byl na světě! 

op2kuler19_071Tento chráněný ptačí druh vzácně obývá málo přístupná místa v hlubokých lesích na obou stranách Dyje v národních parcích Podyjí a Thayatal. A jeho letící silueta symbolizuje, že příroda nezná hranic. Čápa nepochybně doporučil pan docent Werner Katzmann z Univerzity v Grazu, další z osobností ve vedení vzpomínané občanské iniciativy. To on byl autorem projektu Schwarz Storch, který navrhoval zřízení Nationalparku Thayatal a propojení jeho ochrany s naším Podyjím. Katzmannem vedená občanská iniciativa byla tehdy v porevolučním čase prvním partnerem v komunikaci s námi, lidmi ze státní ochrany přírody. Tehdy jsme se zeptali, jestli bychom nemohli symbol čápa černého používat společně, jako značku svorné snahy vyvořit bilaterální chráněné území na státní hranici. A dočkali jsme se bezprostředního souhlasu. Jak se dočtete dále, česká strana tomuto ptačímu  symbolu zůstala věrná, zatímco Rakušané si za deset let poté, v době vzniku Nationalparku Thayatal v roce 2000, zvolili jinou značku.

Po zřízení NP Podyjí v roce 1991 nám brněnský zoolog, cestovatel, výtvarník a designér Jan Dungel zpracoval návrhy značky Národního parku Podyjí, jejímž ústředním motivem byl čáp černý. Logo bylo následně rozpracováno do „razítkové” podoby užívané bezmála 30 let. 

Po této době jsme ve shodě s autorem loga konstatovali, že by se značka měla aktualizovat, změnit, modernizovat, tedy v řeči byznysu provést rebranding. Ostatně víte, že aktuálně Sparta Praha,  ale i např. tradiční automobilky Auto Škoda či BMW, jdou opakovaně touto cestou a svou značku osvěžují vhodným redesignem? Nejsme sice komerční firma, nicméně respektujeme, že vizuální stránka značky si zaslouží časem inovaci. Navíc si změnou značky připomínáme mimo jiné i 30. narozeniny NP Podyjí a reagujeme na to, že se mění vnímání chráněné přírody v myslích lidí. 

V nové značce je čáp více symbolický a ve své letící siluetě méně realistický. Nové barvy – svěží zelená a blankytně modrá – nevyjadřují nic víc než podyjský lesní hvozd a vody řeky Dyje. Tvar kruhu i mezikruží s nápisem „Národní park Podyjí“ jsme záměrně zachovali. Novou značku postupně při různých příležitostech představujeme, uplatňujeme a „zavádíme do provozu“. Podíváte-li se na tirážní stranu tohoto časopisu, i zde už má svou premiéru. 

Zejména v oboru ochrany přírody má užívání značek toho kterého chráněného území dlouhodobou tradici a je vlastně potvrzením toho, že jistá forma firemní identity, resp. její prvky, sluší i státním institucím.