Ochrana přírody 2/2008 22. 4. 2008 Zprávy-Recenze

Obhospodařování bohatě strukturovaných a přírodě blízkých lesů

Recenze

Autor: Ivo Machar

Obsáhlou monografii zpracoval široký autorský kolektiv českých lesnických odborníků pod vedením Stanislava Vacka, Jaroslava Simona a Jiřího Remeše.

Po úvodní kapitole o mezinárodních souvislostech snah o prosazení principů trvale udržitelného obhospodařování lesů v Evropě je v knize podrobně vysvětleno současné pojetí polyfunkčního obhospodařování lesů. Lesník v tomto smyslu nehospodaří pouze na určité omezené ploše lesa, ale významně ovlivňuje většinu geobiocenóz v celém krajinném ekosystému. Proto „je moderní lesní hospodářství nutným kompromisem mezi cílenou produkcí dřeva a šířeji pojatou péčí o víceúčelové funkce lesních porostů“ (str. 21).

Kniha zdůrazňuje, že trvale udržitelné hospodaření v lesích není vázáno na žádné definované hospodářské schéma, ale že jde především o flexibilní způsob hospodaření, který může být uplatňován v praxi okamžitě.

Obecně zaměřené kapitoly zevrubně pojednávají o dynamice a vývojových cyklech přírodních lesů a vysvětlují strukturu lesa včetně vazby na hospodářskou úpravu.

Kapitola o problematice stanovení minimálního areálu lesní geobiocenózy má značný praktický přínos pro ochranu přírody a krajiny, zejména jako teoretický podklad k tolik diskutovanému vymezování jádrových území biocenter v územních systémech ekologické stability v lesích (viz cyklus pravidelných brněných seminářů ÚSES – Zelená páteř krajiny). Kapitola má také zásadní význam pro další praktické rozvíjení myšlenky Aloise Zlatníka o nutnosti vzniku sítě geobiocenologických lesních rezervací, která je v ČR postupně (a příliš pomalu) realizována v rámci dohody mezi Lesy ČR, s. p., a státní ochranou přírody.

Další oddíly knihy zpracovávají tematiku trvale udržitelného lesního hospodaření v rámci jednotlivých hospodářských způsobů (včetně těch u nás málo známých) a nových metod tvorby lesních hospodářských plánů s příkladem jejich využití v KRNAP.

Kapitoly o principech, tvorbě a managementu modelů bohatě strukturovaných lesů jsou zpracovány podle základních typů lesních biotopů v ČR. Konkrétní případové studie řeší většinu základních porostních typů lesa u nás. Modely mohou sloužit ochraně přírody jako základní vodítko při zpracování zásad managementu lesních biotopů v soustavě Natura 2000 a plánů péče o zvláště chráněná území. Velmi cenné jsou detailně popisované případové studie (např. Jizerskohorské bučiny, Šumava, vliv spárkaté zvěře na strukturu a management lesa, přestavba smrkových monokultur, záchrana bohatě strukturovaných lesů při velkoplošných větrných kalamitách, tlející dřevo v lesních ekosystémech).

Informacemi nabitá kniha představuje teoretické aspekty i praktické možnosti uplatňování přírodě blízkého hospodaření v lesích; je určena zejména lesnické veřejnosti, může být však s úspěchem využita i jako vysoko­školská učebnice v rámci studia ekologie lesa a vztahů mezi managementem lesních ekosystémů a ochranou přírody.

Monografie vznikla díky podpoře několika výzkumných projektů obou lesnických fakult v ČR (FLE ČZU v Praze a LDF MZLU v Brně).

Ivo Machar

Vydalo nakladatelství Lesnická práce v roce 2007. ISBN 978-80-86386-99-7, 447 stran.