Kulér-Zprávy, aktuality, zajímavosti

Ochrana přírody 3/2016 24. 6. 2016 Kulér-Zprávy, aktuality, zajímavosti Tištěná verze článku v pdf

AOPK ČR hostila zasedání řídicího výboru Evropského tematického střediska biologické rozmanitosti

Autor: Jan Plesník

Odborná instituce Evropské unie, Evropská agentura životního prostředí (European Environment Agency, EEA) působící od roku 1993 v Kodani, zřizuje pro vybrané okruhy péče o životní prostředí specializovaná pracoviště – evropská tematická střediska. Tvoří je konsorcia mezinárodních organizací, odborných institucí z členských zemí EEA i soukromých firem a obvykle působí čtyři až pět let. V pořadí již třetí Evropské tematické středisko biologické rozmanitosti (European Topic Centre on Biological Diversity, ETC/BD) zahájilo svou činnost v lednu 2014. Kapacity v něm spojilo třináct vědeckovýzkumných institucí, univerzit, rezortních odborných pracovišť a odborných mezinárodních organizací, zaměřených na péči o přírodu, krajinu a biologickou rozmanitost, z jedenácti evropských zemí. Vedoucí organizací ETC/BD zůstává pařížské Národní přírodovědecké muzeum, kde působí i koordinační jednotka střediska. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR se stala partnerem konsorcia ETC/BD v roce 2005.

Ve dnech 24.–25. května 2016 uspořádala AOPK ČR na ředitelství v Praze zasedání řídicího výboru ETC/BD. Účastníky přivítal jménem AOPK ČR její ředitel František Pelc. Jednání se kromě organizačních otázek zaměřilo zejména na činnost konsorcia v roce 2015, zahrnující širokou škálu aktivit od vyhodnocování zpráv předkládaných členskými státy EU Evropské komisi podle příslušné legislativy EU přes navrhování indikátorů snažících se postihnout stav, změny a vývojové trendy modelových složek biologické rozmanitosti, klasifikaci biotopů či vytváření Evropské informační soustavy o přírodě (EUNIS), shromažďující údaje o z hlediska ochrany přírody a krajiny významných druzích, biotopech a lokalitách na našem kontinentě, až po rozpracování rozumné metodiky vymezování ekosystémů a následného vyčíslení ekosystémových služeb a přírodního kapitálu.

Příští zasedání řídicího výboru ETC/BD se uskuteční v říjnu 2016 v dánské metropoli.