Časopis vydává Agentura ochrany přírody a krajiny ČR ve spolupráci se Správou jeskyní ČR a Správou NP Šumava, Krkonošského národního parku, NP Podyjí a NP České Švýcarsko. V tištěné podobě vychází již od roku 1946.

cs / en

Péče o přírodu a krajinu

Ochrana přírody 2/2009 21. 4. 2009 Péče o přírodu a krajinu Tištěná verze článku v pdf

Budoucnost dotačních programů

autoři: Petr Dobrovský, Pavel Pešout, Lenka Vokasová

Budoucnost dotačních programů

Mezi ekonomickými nástroji pozitivní stimulace, využívanými v současné době k naplňování cílů ochrany přírody a krajiny, zatím převládají dotační programy. Vstup České republiky do Evropské unie umožnil čerpání finančních prostředků z evropských fondů, které jsou nástrojem pro realizaci politiky hospodářské a sociální soudržnosti EU a společné zemědělské politiky, zejména jejího druhého pilíře, zaměřeného na rozvoj venkova a ochranu životního prostředí.

Při přípravě operačních programů na národní úrovni se podařilo integrovat většinu opatření k naplňování cílů ochrany přírody a krajiny. Tato skutečnost vyvolala potřebu úpravy národních dotačních programů v gesci Ministerstva životního prostředí (MŽP). Proto sekce ochrany přírody MŽP ve spolupráci s AOPK ČR připravila koncepční materiál „Optimalizace národních dotačních programů pro ochranu přírody a krajiny“, který byl v polovině roku 2008 projednán a po připomínkách schválen poradou vedení MŽP.

Současný stav dotačních programů

V souladu s usnesením vlády ze dne 19. ledna 2005, které umožňuje nahradit výdaje resortů ze státního rozpočtu České republiky, určené na financování programů a opatření národního charakteru, za výdaje určené na spolufinancování programů EU, ve spojení s usnesením vlády ze dne 14. prosince 2005, umožňující veřejným rozpočtům spolufinancovat prostředky z fondů EU v letech 2007–2013, byla řada opatření k naplňování cílů ochrany přírody a krajiny vtělena zejména do následujících programů EU:

■ Operační program Životní prostředí (prio­ritní osa 1 a 6)

■ Program rozvoje venkova (agroenvironmentální opatření, lesnickoenvironmentální platby, platby v rámci Natura 2000 na zemědělské a lesní půdě)

■ Operační program Rybářství (platby na zlepšování vodního prostředí)

■ Program LIFE+, pilíř Příroda a biodiverzita

Díky aktivnímu přístupu Ministerstva životního prostředí k programům v gesci Ministerstva zemědělství se podařilo vytvořit v evropských programech prostor, aby velké nebo plošně nastavené akce mohly být z většiny financovány z evropských zdrojů. Například náklady na opatření, prováděná v rámci Operačního programu životní prostředí (prioritní osa 6), jsou financována z 85 % z programů EU, ze 4 % z rozpočtu Státního fondu životního prostředí a 1% ze státního rozpočtu z rozpočtové kapitoly MŽP. Příjemce dotace tak hradí pouze 10 % nákladů na opatření.

Zachování programů pro ochranu přírody a krajiny na národní úrovni v omezeném rozsahu se i přesto ukázalo jako nezbytné. Mezi hlavní důvody patří nutná realizace malých akcí v řádu desítek až stovek tisíc korun, potřeba flexibilního přístupu k péči o přírodně cenné lokality, zajištění finančních prostředků pro orgány ochrany přírody k naplňování povinností vyplývajících ze zákona o ochraně přírody a krajiny, které nelze zajistit z programů Evropské unie (nebo je to velmi neefektivní).

Stav národních programů Ministerstva životního prostředí je následující:

Program péče o krajinu.Předmětem podpory programu, existujícího nepřetržitě od roku 1996, jsou neinvestiční opatření, vedoucí k ochraně a obnově přírodních složek a základních funkcí krajiny, prováděná vlastníky či nájemci pozemků (případně AOPK ČR nebo správami národních parků pověřenými osobami) nad rámec jejich povinností stanovených zákonem. Program nadále funguje, jen s mírnými úpravami.

Program revitalizace říčních systémů.V rámci programu byly podporovány ake zaměřené na zlepšování vodního režimu v krajině a výstavba a obnova čistíren odpadních vod a kanalizací. Program v současné době dobíhá. Od roku 2008 je zastaven příjem žádostí a jsou pouze dokončovány v dřívějších letech projednané a schválené projekty.

Program péče o urbanizované prostředí.V rámci programu byly poskytovány finanční prostředky na pořizování studií opatření, zaměřených na regeneraci či založení významných ploch sídelní zeleně. Finanční pro­­středky byly čerpány jako neinvestiční dotace. Program byl ukončen v roce 2008.

Program stabilizace lesa v Jizerských horách a na Ještědu.Program umožnil poskytovat ze státního rozpočtu neinvestiční účelové dotace jako státní příspěvek na podporu opatření ke zvýšení ekologické stability dot­čených imisně zatížených lesních porostů, druhové a prostorové rozrůzněnosti lesa, pro trvalou provozuschopnost sportovišť a řešení dalších nezbytných kompenzačních opatření i v navazující mimolesní krajině v Jizerských horách a na Ještědu v souvislosti s přípravou mistrovství světa v klasickém lyžování „SKI 2009“ včetně zajištění projekční přípravy těchto opatření. Program byl ukončen koncem roku 2008.

Program péče o přírodní prostředí.Program administrovaný Státním fondem životního prostředí byl komplexně zaměřen na péči o přírodu a krajinu. Mj. byly z programu hrazeny AOPK ČR a správám národních parků výkupy chráněných území. V roce 2008 bylo rozhodnuto o jeho ukončení s výjimkou podpory výkupů pozemků ve zvláště chráněných územích.

Podrobné vyhodnocení programů najdete v příloze tohoto čísla časopisu. Současná struktura financování ochrany přírody a krajiny je znázorněna v grafu 1. Zapojení orgánů ochrany přírody do administrace finančních nástrojů je uvedeno v bloku č. 2.

V roce 2008 byl v AOPK ČR pilotně odzkoušen monitoring opatření, realizovaných z Programu péče o krajinu, především s cílem ověřit fungování navržených metodik a postupů. První etapa monitoringu bude probíhat v letech 2009–2013. Cílem je vyhodnocení míry pozitivního vlivu na bio­diverzitu, a to jak ve vztahu ke způsobu provedení jednotlivých akcí, tak k jejich finanční náročnosti. Výsledkem sledování bude soubor dat a analýz, který poskytne objektivní obraz o efektivitě opatření podpořených z Programu péče o krajinu. Výsledky budou zpětně sloužit k průběžné úpravě programu, aby finanční prostředky byly uvolňovány co nejhospodárněji.

Výstavba oplocenky

Výstavba oplocenky v Přírodní rezervaci Pod Smrkem v roce 2008

Foto archiv Jizersko-ještědského horského spolku

Optimalizace národních dotačních programů

Cílem optimalizace národních dotačních programů v oblasti ochrany přírody a krajiny bylo zajistit z národních zdrojů prioritní potřeby ochrany přírody a krajiny, které nelze zajistit z evropských programů, zamezit financování akcí a projektů, které lze hradit z evropských programů po dobu jejich existence, a v neposlední řadě zpřehlednit finanční nástroje pro žadatele. Nezanedbatelná byla i snaha maximálně využít více než patnáctileté zkušenosti AOPK ČR s administrací krajinotvorných programů a národní programy nastavit tak, aby po ukončení evropského Operačního programu Životní prostředí byly po jednoduché a předem připravené úpravě schopny nahradit jej v oblastech podpory podstatných z hlediska ochrany přírody a krajiny.

K tomuto účelu porada vedení Ministerstva životního prostředí schválila v roce 2008 tato opatření:

1. Ukončit k roku 2008 Program péče o urbanizované prostředí.

Projektová příprava je uznatelným nákladem v Operačním programu Životní prostředí. Po jeho skončení se s další podporou těchto aktivit nepočítá.

2. Ukončit k roku 2009 Program podpory obnovy lesa v Jizerských horách a na Ještědu.

Aktivity je možno hradit částečně z Operačního programu Životní prostředí, drobné akce z Programu péče o krajinu.

3. Ukončit k roku 2010 Program revitalizace říčních systémů.

Opatření lze hradit z Operačního programu Životní prostředí. Po jeho skončení by drobná opatření měla být hrazena z nového programu (viz následující bod).

4. V roce 2009 zahájit Program obnovy přirozených funkcí krajiny.

Namísto stávajících čtyř programů budou tedy dále existovat pouze dva: Program péče o krajinu a Program podpory obnovy přirozených funkcí krajiny. Tyto programy budou nastaveny jako komplementární vůči evropským programům, ale i vůči sobě navzájem, jeden mimo režim programového financování, druhý v tomto režimu (viz graf 2).

Program péče o krajinu (PPK).Bude nadále zaměřen na neinvestiční opatření (zejména pravidelný management) k naplňování plánů péče. Oproti dnešnímu stavu z programu nebudou hrazeny vyhotovování plánů péče, geodetické práce, značení hranic ZCHÚ atd. Podobné akce lze plánovat dopředu, proto bude tento typ výdajů postupně přesunut do Programu podpory obnovy přirozených funkcí krajiny. Dále zůstanou z prostředků PPK financovány pravidelná péče o krajinné prvky a pravidelný management travních porostů v rámci drobných akcí tam, kde to vyžaduje cenný přírodní či přírodě blízký biotop nebo biotop ohroženého druhu rostliny či živočicha a zároveň zde nelze uplatnit agroenvironmentální opatření (jedná se o případy, kdy plošněji nastavený management agroenvironmentálních opatření nezohledňuje dostatečně potřeby jednotlivých druhů a stanovišť). Do PPK bude také zahrnuta podpora provozu stanic pro handicapované živočichy. Odhadovaná potřeba finančních prostředků do roku 2013 je 250 mil. Kč ročně.

Program podpory přirozených funkcí krajiny.Zjednodušeně řečeno, bude „protějškem“ v režimu programového financování k Programu péče o krajinu. Budou z něj financovány vyhotovování plánů péče pro ZCHÚ, souhrny doporučených opatření pro ptačí oblasti, geodetické práce, značení hranic ZCHÚ, investiční opatření pro naplňování plánů péče pro orgány ochrany přírody, realizace a příprava záchranných programů pro zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů a investiční adaptační opatření pro zmírňování klimatické změny ve vztahu k vodním, lesním i nelesním biotopům. Po dobu existence Operačního programu Životní prostředí bude omezena horní hranice investičních projektů na minimum. Odhadovaná potřeba finančních prostředků do roku 2013 je 150 mil. Kč ročně.

Programové financování péče o pozemky ve zvláště chráněných územích s příslušností k hospodaření AOPK ČR či správ národních parků zůstane beze změny. Po roce 2013 budou pravděpodobně pokračovat ekologické platby v rámci II. pi­líře společné zemědělské politiky (zejm. agroenvironmentální opatření), naopak v oblasti strukturální a kohezní politiky lze počítat s omezením prostředků (např. z Evropského fondu regionálního rozvoje). Schválená úprava struktury národních programů umožní po odstranění finančních limitů na projekt a rozšířením spektra příjemců zajistit další financování cílů ochrany přírody a krajiny (viz graf 3).

L. Vokasová a P. Dobrovský pracují na Ministerstvu životního prostředí, P. Pešout je náměstkem ředitele AOPK ČR

Graf 1 Současná struktura financování ochrany přírody a krajiny

Graf 1 Současná struktura financování ochrany přírody a krajiny

Graf 2 Optimalizace nastavení financování ochrany přírody a krajiny do roku 2013 (po dobu existence Operačního programu Životní prostředí)

Graf 3 Návrh řešení financování ochrany přírody a krajiny po roce 2013 (založeno na odhadu situace v dotační politice EU)


Co je třeba v ochraně přírody a krajiny zejména financovat?

  1. Náhrady škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy(vypláceny ze státního rozpočtu),
  2. Náhrady újem za ztížení zemědělského a lesního hospodaření; z rozpočtu MŽP,
  3. Zajišťování zemědělského a lesnického hospodaření formouplošných dotací zejména z Programu rozvoje venkova a další programů v gesci Ministerstva zemědělství,
  4. Zajištění podkladů pro vyhlašování chráněných území, pořizování plánů péče, značení chráněných území apod.(financováno především z národních programů MŽP),
  5. Naplňování opatření z plánů péče o zvláště chráněná území(především pravidelný i obnovní management), financovaných především z národních programů MŽP,
  6. Realizaci finančně náročných opatření v krajině(zakládání skladebných prvků ÚSES, podélné revitalizace toků apod.), financovaných především z evropských programů v gesci MŽP,
  7. Realizaci finančně náročných opatření ve zvláště chráněných územích(návštěvnická infrastruktura, úprava vodního režimu apod.), financovanou především z evropských a národních programů v gesci MŽP,
  8. Zajištění péče o zraněné živočichy(financováno především z evropských a národních programů v gesci MŽP),
  9. Realizaci záchranných programů ohrožených druhůfinancovaných především z národních programů MŽP a z rozpočtu krajů,
  10. Sledování stavu biotopů a druhů, financované převážně z rozpočtu MŽP,
  11. Výkupy pozemků v nejcennějších částech přírody, financovaných z rozpočtu Státního fondu životního prostředí.


Zapojení orgánů a organizací ochrany přírody do administrace finančních nástrojů v ochraně přírody a krajiny k 1. 1. 2009

Náhrada škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy podle zákona č. 115/2000 Sb.

■ rozhodování o oprávněnosti nároku a o výši poskytované náhrady podle zákona č. 115/2000 Sb.: krajské úřady

■ metodická podpora: AOPK ČR

Náhrada újmy za ztížení zemědělského a lesního hospodaření podle § 58 zákona č. 114/1992 Sb.

■ posuzování náhrad újmy podle zákona o ochraně přírody a krajiny: správy CHKO, správy národních parků

■ kontrola a poskytování náhrad: AOPK ČR

Operační program Životní prostředí

■ příjem žádostí, kontrola formální správnosti žádostí, stanovení způsobilých výdajů, návrh ekologického a technického hodnocení předložených projektů, účast na kontrolách ve vztahu k prioritní ose 6 a v dílčím rozsahu k prioritní ose 1: AOPK ČR

Program rozvoje venkova

■ potvrzování příslušnosti porostních skupin v územích soustavy Natura 2000 pro opatření Platby pro území soustavy Natura 2000 v lesích a Lesnickoenvironmentální platby: AOPK ČR, správy národních parků

■ vydávání stanovisek k vybraným opatřením Programu rozvoje venkova s potenciálně negativním dopadem na přírodu a krajinu: AOPK ČR, správy národních parků

Operační program Rybářství

■ vydávání stanovisek k vybraným opatřením Operačního programu Rybářství s potenciálně negativním dopadem na přírodu a krajinu: AOPK ČR, správy národních parků

Finanční mechanismy EHP/Norska

■ administrace programu Záchranné programy pro zvláště chráněné druhy: administrace programu: sekce ochrany přírody a krajiny MŽP a AOPK ČR

Program péče o krajinu, Program revitalizace říčních systémů

■ administrace programu: sekce ochrany přírody a krajiny MŽP a AOPK ČR

Program obnovy přirozených funkcí krajiny

■ administrace programu: sekce ochrany přírody a krajiny MŽP a AOPK ČR