Ochrana přírody 2010 — 2. 8. 2010 — Zvláštní číslo
Významným cílem uživatelů služeb cestovního ruchu jsou přírodní hodnoty České republiky a jejich součástí jsou i zpřístupněné jeskyně. Prostřednictvím Správy jeskyní České republiky vkládá stát nemalé prostředky na ochranu jeskyní, bezpečnost a jejich udržitelný stav. Na základě těchto faktorů byla provedena v roce 2008 analýza návštěvnosti 14 zpřístupněných jeskyní v České republice včetně relevantních zjištění, zachycujících faktory ovlivňující návštěvnost.
V první řadě byla analýza zaměřena na vývoj návštěvnosti v čase. Uváděné hodnoty, zachycující počty návštěvníků zpřístupněných jeskyní od roku 2000, jsou téměř konstantní. Případné výkyvy v letech 2003 a 2004 byly způsobeny uzavřením Zbrašovských aragonitových jeskyní z důvodu rekonstrukce.
Tabulka 1 Vývoj návštěvnosti zpřístupněných jeskyní v ČR
Vývoj návštěvnosti | |||||||||
Rok | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
Počet | 790 991 | 771 181 | 772 218 | 674 473 | 699 374 | 762 372 | 759 488 | 849 734 | 781 251 |
Zdroj: Interní materiály Správy jeskyní ČR, vlastní úprava
Graf 1 Vývoj návštěvnosti
Zdroj: Interní materiály Správy jeskyní ČR, vlastní úprava
Graf 2 Organizace návštěvy jeskyně – kým byla návštěva jeskyně organizována
Zdroj: Výsledky dotazníkového šetření, vlastní úprava
Tabulka 2 Návštěvnost a tržby
Návštěvnost a tržby | |||||||
Návštěvnost | Tržby | Procento z celkové tržby | Návštěvnost | Tržby | Procento z celkové tržby | ||
Koněpruské jeskyně | 95 114 | 6 848 690 | 12 % | Jeskyně Na špičáku | 17 809 | 774 875 | 1 % |
Bozkovské dolomitové jeskyně | 77 022 | 4 343 235 | 8 % | Punkevní jeskyně | 216 266 | 23 799 139 | 43 % |
Chýnovská jeskyně | 37 067 | 1 778 795 | 3 % | Kateřinská jeskyně | 56 729 | 2 516 305 | 4 % |
Zbrašovské aragonitové jeskyně | 49 005 | 2 660 910 | 5 % | Sloupsko-šošůvské jeskyně | 57 591 | 3 591 195 | 6 % |
Javoříčské jeskyně | 43 476 | 2 637 050 | 5 % | Jeskyně Výpustek | 29 276 | 1 732 530 | 3 % |
Mladečské jeskyně | 19 239 | 806 450 | 1 % | Jeskyně Na Turoldu | 26 732 | 1 256 945 | 2 % |
Jeskyně Na Pomezí | 55 925 | 3 220 210 | 6 % | Jeskyně Balcarka1 | 36 705 | 1 891 180 | 3 % |
Zdroj: Interní materiály Správy jeskyní ČR, vlastní úprava
1 Jeskyně Balcarka byla v roce 2008 uzavřena z důvodu rekonstrukce, proto jsou zde použity údaje z předcházejícího roku. Data slouží pouze pro představu, procento z celkové tržby odpovídá situaci v roce 2007.
Další částí analýzy bylo dotazníkové šetření, částečně zachycující faktory ovlivňující návštěvnost. Prvním z nich je bezpochyby destinace turistického objektu. Z vlastního výzkumu vyplývá určitá závislost na geografickém umístění. Turisté se nejčastěji orientují na jeskyně v nejbližším okolí. Návštěvu sledovaných jeskyní si organizují klienti převážně sami. Procentuální účast cestovních kanceláří či agentur na uspořádání tematického zájezdu orientovaného na jeskyně bývá minimální. Nicméně z interních materiálů Správy jeskyní České republiky vyplývá, že účast cestovních kanceláří není zanedbatelná, odchylka je zapříčiněna časem konání dotazníkového průzkumu, probíhajícího převážně v srpnu a září. Nejfrekventovanějším obdobím z hlediska účasti cestovních kancelářích je měsíc červen. Dalším významným faktorem je zdroj informovanosti o jeskyni. Upřednostňovány jsou nepersonální zdroje informací. Zde je nutno poukázat na nízkou prezentaci jeskyní v médiích a v případě zájmu zvýšení návštěvnosti je třeba provést efektivnější propagační opatření v této oblasti, zejména kontaktovat důvěryhodná média a propagaci zaměřit na motivaci specifických skupin obyvatel, zejména rodiny s dětmi. Pro většinu respondentů byla návštěva jeskyně hlavním cílem, popřípadě jedním z hlavních bodů v rámci dovolené především proto, že se jedná o atraktivní přírodní zajímavost. Ostatní podněty se jeví jako zanedbatelné. Vstupné do jeskyní je na základě výpovědí klientů stanoveno v uspokojivé výši. Výjimku tvoří Koněpruské jeskyně, kde je se vstupným nespokojena polovina dotázaných. Jedním z dílčích cílů výzkumu bylo zjištění, zda rekonstrukce jeskyně ovlivňuje návštěvnost. Průzkum poukázal na nízké povědomí respondentů o rekonstrukci. Jedním z hlavních důvodů je uskutečněný rozsah prací. V převážné většině analyzovaných objektů došlo výlučně k úpravě chodníků či elektrického osvětlení. Nové prostory byly zpřístupněny ve Zbrašovských aragonitových jeskyních a v Chýnovské jeskyni. Jako hlavní zdroje informovanosti lze označit média a zprávy od příbuzných či známých. Z tohoto zjištění lze dovodit, že hlavním reklamním faktorem je kvalita poskytovaných služeb. Pouhá desetina dotázaných vypověděla, že důvodem návštěvy byla provedená rekonstrukce. Převážně se jednalo o klienty Jeskyní Na Špičáku, Chýnovské jeskyně a Zbrašovských aragonitových jeskyní. V případě dvou naposledy zmíněných jeskyní jsou příčinou nejspíše nově zpřístupněné prostory. Na základě studia dokumentů Správy jeskyní ČR nelze prokázat růst návštěvnosti z důvodu uskutečněné rekonstrukce. Vliv tohoto analyzovaného faktoru lze považovat za marginální.
Graf 3 Důvod návštěvy jeskyně
Zdroj: Výsledky dotazníkového šetření, vlastní úprava
Graf 4 Zdroje informací o jeskyní
Zdroj: Výsledky dotazníkového šetření, vlastní úprava
Zpřístupněné jeskyně v ČR s návštěvností oscilující kolem tří čtvrtin milionu návštěvníků ročně jsou stabilní součástí průmyslu cestovního ruchu České republiky a významnou prezentací přírodních hodnot. Nejvýznamnějším reklamním faktorem je kvalita poskytovaných služeb a potřebným opatřením je zvýšení informovanosti prostřednictvím veřejných médií.
Řada upravené návštěvnosti zachycuje fiktivní data, která byla vykalkulována na základě průměrných návštěvností Zbrašovských aragonitových jeskyní, Chýnovské jeskyně a Balcarky. Tyto národní přírodní památky byly tou dobou uzavřeny z důvodu přestavby, tudíž jejich návštěvnost v době rekonstrukce byla nulová. Spojnice upravené návštěvnosti znázorňuje modelovou situaci teoretické návštěvnosti, jež by pravděpodobně nastala v případě, kdyby nebyly jeskyně uzavřeny.
Tabulka 3 Data rekonstrukcí
Data rekonstrukcí | |||
Bozkovské dolomitové jeskyně | 1997 | Jeskyně Na špičáku | 2007–2008 |
Chýnovská jeskyně | 1995–1997 | Punkevní jeskyně | 1995–1996 |
Zbrašovské aragonitové jeskyně | 2002–2005 | Jeskyně Balcarka | 2007–2009 |
Javoříčské jeskyně | 1997–1998 | Kateřinská jeskyně | 2007–2008 (1994–1995) |
Mladečské jeskyně | 2003–2004 | Sloupsko-šošůvské jeskyně | 1997–2000 |
Jeskyně Na Pomezí | 2004–2005 | Jeskyně Výpustek | 2007–2008 |
Zdroj: Interní materiály Správy jeskyní ČR, vlastní úprava
Graf 5 Povědomí respondentů o rekonstrukci a Graf 6 Rekonstrukce jako důvod opětovné návštěvy
Zdroj: Výsledky dotazníkového šetření, vlastní úprava
Tabulka 2 znázorňuje návštěvnost, hrubý zisk a procentuální podíl jednotlivých jeskyní na celkové tržbě. Suverénně nejvíce tržeb je odváděno z Punkevních jeskyní. Význačný podíl na celkové tržbě mají i Koněpruské jeskyně. Nejmenší návštěvnosti a s tím spojené velice nízké tržby jsou zaznamenány v Jeskyních na Špičáku a v Mladečských jeskyních. Tržby závisí na návštěvnosti a stanovené výši vstupného.
Autorka studuje na Vysoké škole ekonomické v Praze, Fakulta managementu Jindřichův Hradec