Zvláštní číslo

Ochrana přírody 2010 2. 8. 2010 Zvláštní číslo

Některé aspekty návštěvnosti zpřístupněných jeskyní

autorka: Pavla Drbalová

Významným cílem uživatelů služeb cestovního ruchu jsou přírodní hodnoty České republiky a jejich součástí jsou i zpřístupněné jeskyně. Prostřednictvím Správy jeskyní České republiky vkládá stát nemalé prostředky na ochranu jeskyní, bezpečnost a jejich udržitelný stav. Na základě těchto faktorů byla provedena v roce 2008 analýza návštěvnosti 14 zpřístupněných jeskyní v České republice včetně relevantních zjištění, zachycujících faktory ovlivňující návštěvnost.

V první řadě byla analýza zaměřena na vývoj návštěvnosti v čase. Uváděné hodnoty, zachycující počty návštěvníků zpřístupněných jeskyní od roku 2000, jsou téměř konstantní. Případné výkyvy v letech 2003 a 2004 byly způsobeny uzavřením Zbrašovských aragonitových jeskyní z důvodu rekonstrukce.

Tabulka 1 Vývoj návštěvnosti zpřístupněných jeskyní v ČR

Vývoj návštěvnosti

Rok

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

Počet

790 991

771 181

772 218

674 473

699 374

762 372

759 488

849 734

781 251

Zdroj: Interní materiály Správy jeskyní ČR, vlastní úprava

Graf 1 Vývoj návštěvnosti

Zdroj: Interní materiály Správy jeskyní ČR, vlastní úprava

Graf 2 Organizace návštěvy jeskyně – kým byla návštěva jeskyně organizována

Zdroj: Výsledky dotazníkového šetření, vlastní úprava

Tabulka 2 Návštěvnost a tržby

Návštěvnost a tržby

Návštěvnost

Tržby

Procento z celkové tržby

Návštěvnost

Tržby

Procento z celkové tržby

Koněpruské jeskyně

95 114

6 848 690

12 %

Jeskyně Na špičáku

17 809

774 875

1 %

Bozkovské dolomitové jeskyně

77 022

4 343 235

8 %

Punkevní jeskyně

216 266

23 799 139

43 %

Chýnovská jeskyně

37 067

1 778 795

3 %

Kateřinská jeskyně

56 729

2 516 305

4 %

Zbrašovské aragonitové jeskyně

49 005

2 660 910

5 %

Sloupsko-šošůvské jeskyně

57 591

3 591 195

6 %

Javoříčské jeskyně

43 476

2 637 050

5 %

Jeskyně Výpustek

29 276

1 732 530

3 %

Mladečské jeskyně

19 239

806 450

1 %

Jeskyně Na Turoldu

26 732

1 256 945

2 %

Jeskyně Na Pomezí

55 925

3 220 210

6 %

Jeskyně Balcarka1

36 705

1 891 180

3 %

Zdroj: Interní materiály Správy jeskyní ČR, vlastní úprava

1 Jeskyně Balcarka byla v roce 2008 uzavřena z důvodu rekonstrukce, proto jsou zde použity údaje z předcházejícího roku. Data slouží pouze pro představu, procento z celkové tržby odpovídá situaci v roce 2007.

Další částí analýzy bylo dotazníkové šetření, částečně zachycující faktory ovlivňující návštěvnost. Prvním z nich je bezpochyby destinace turistického objektu. Z vlastního výzkumu vyplývá určitá závislost na geografickém umístění. Turisté se nejčastěji orientují na jeskyně v nejbližším okolí. Návštěvu sledovaných jeskyní si organizují klienti převážně sami. Procentuální účast cestovních kanceláří či agentur na uspořádání tematického zájezdu orientovaného na jeskyně bývá minimální. Nicméně z interních materiálů Správy jeskyní České republiky vyplývá, že účast cestovních kanceláří není zanedbatelná, odchylka je zapříčiněna časem konání dotazníkového průzkumu, probíhajícího převážně v srpnu a září. Nejfrekventovanějším obdobím z hlediska účasti cestovních kancelářích je měsíc červen. Dalším významným faktorem je zdroj informovanosti o jeskyni. Upřednostňovány jsou nepersonální zdroje informací. Zde je nutno poukázat na nízkou prezentaci jeskyní v médiích a v případě zájmu zvýšení návštěvnosti je třeba provést efektivnější propagační opatření v této oblasti, zejména kontaktovat důvěryhodná média a propagaci zaměřit na motivaci specifických skupin obyvatel, zejména rodiny s dětmi. Pro většinu respondentů byla návštěva jeskyně hlavním cílem, popřípadě jedním z hlavních bodů v rámci dovolené především proto, že se jedná o atraktivní přírodní zajímavost. Ostatní podněty se jeví jako zanedbatelné. Vstupné do jeskyní je na základě výpovědí klientů stanoveno v uspokojivé výši. Výjimku tvoří Koněpruské jeskyně, kde je se vstupným nespokojena polovina dotázaných. Jedním z dílčích cílů výzkumu bylo zjištění, zda rekonstrukce jeskyně ovlivňuje návštěvnost. Průzkum poukázal na nízké povědomí respondentů o rekonstrukci. Jedním z hlavních důvodů je uskutečněný rozsah prací. V převážné většině analyzovaných objektů došlo výlučně k úpravě chodníků či elektrického osvětlení. Nové prostory byly zpřístupněny ve Zbrašovských aragonitových jeskyních a v Chýnovské jeskyni. Jako hlavní zdroje informovanosti lze označit média a zprávy od příbuzných či známých. Z tohoto zjištění lze dovodit, že hlavním reklamním faktorem je kvalita poskytovaných služeb. Pouhá desetina dotázaných vypověděla, že důvodem návštěvy byla provedená rekonstrukce. Převážně se jednalo o klienty Jeskyní Na Špičáku, Chýnovské jeskyně a Zbrašovských aragonitových jeskyní. V případě dvou naposledy zmíněných jeskyní jsou příčinou nejspíše nově zpřístupněné prostory. Na základě studia dokumentů Správy jeskyní ČR nelze prokázat růst návštěvnosti z důvodu uskutečněné rekonstrukce. Vliv tohoto analyzovaného faktoru lze považovat za marginální.

Graf 3 Důvod návštěvy jeskyně

Zdroj: Výsledky dotazníkového šetření, vlastní úprava

Graf 4 Zdroje informací o jeskyní

Zdroj: Výsledky dotazníkového šetření, vlastní úprava

Zpřístupněné jeskyně v ČR s návštěvností oscilující kolem tří čtvrtin milionu návštěvníků ročně jsou stabilní součástí průmyslu cestovního ruchu České republiky a významnou prezentací přírodních hodnot. Nejvýznamnějším reklamním faktorem je kvalita poskytovaných služeb a potřebným opatřením je zvýšení informovanosti prostřednictvím veřejných médií.

Řada upravené návštěvnosti zachycuje fiktivní data, která byla vykalkulována na základě průměrných návštěvností Zbrašovských aragonitových jeskyní, Chýnovské jeskyně a Balcarky. Tyto národní přírodní památky byly tou dobou uzavřeny z důvodu přestavby, tudíž jejich návštěvnost v době rekonstrukce byla nulová. Spojnice upravené návštěvnosti znázorňuje modelovou situaci teoretické návštěvnosti, jež by pravděpodobně nastala v případě, kdyby nebyly jeskyně uzavřeny.

Tabulka 3 Data rekonstrukcí

Data rekonstrukcí

Bozkovské dolomitové jeskyně

1997

Jeskyně Na špičáku

2007–2008

Chýnovská jeskyně

1995–1997

Punkevní jeskyně

1995–1996

Zbrašovské aragonitové jeskyně

2002–2005

Jeskyně Balcarka

2007–2009

Javoříčské jeskyně

1997–1998

Kateřinská jeskyně

2007–2008 (1994–1995)

Mladečské jeskyně

2003–2004

Sloupsko-šošůvské jeskyně

1997–2000

Jeskyně Na Pomezí

2004–2005

Jeskyně Výpustek

2007–2008

Zdroj: Interní materiály Správy jeskyní ČR, vlastní úprava

Graf 5 Povědomí respondentů o rekonstrukci a Graf 6 Rekonstrukce jako důvod opětovné návštěvy

Zdroj: Výsledky dotazníkového šetření, vlastní úprava

Tabulka 2 znázorňuje návštěvnost, hrubý zisk a procentuální podíl jednotlivých jeskyní na celkové tržbě. Suverénně nejvíce tržeb je odváděno z Punkevních jeskyní. Význačný podíl na celkové tržbě mají i Koněpruské jeskyně. Nejmenší návštěvnosti a s tím spojené velice nízké tržby jsou zaznamenány v Jeskyních na Špičáku a v Mladečských jeskyních. Tržby závisí na návštěvnosti a stanovené výši vstupného.

Autorka studuje na Vysoké škole ekonomické v Praze, Fakulta managementu Jindřichův Hradec