Časopis vydává Agentura ochrany přírody a krajiny ČR ve spolupráci se Správou jeskyní ČR a Správou NP Šumava, Krkonošského národního parku, NP Podyjí a NP České Švýcarsko. V tištěné podobě vychází již od roku 1946.
cs / en
Ochrana přírody 2/2010 — 20. 4. 2010 — Zaměřeno na veřejnost — Tištěná verze článku v pdf
Na okraji města Vyškova na jižní Moravě se nachází ZOO PARK, který je zaměřen na chov domestikovaných zvířat. Nemůže se sice honosit velkou rozlohou, ale návštěvníkům nabízí seznámení s domácími zvířaty z celého světa. Základní myšlenkou vyškovské zoo je chov zdomácnělých druhů zvířat a jejich představení veřejnosti. Návštěvníci se setkají nejen s běžnými druhy evropských domestikantů, ale také se vzácnými a již málo častými plemeny.
Předností zoo jsou kontaktní prostory – tzv. babiččin dvoreček, kde se nacházejí tradiční hospodářská stavení se studnou či holubníkem evokující život našich předků, ale zejména se zde návštěvník setká s domácími zvířaty, například s kozou, ovcí či prasetem. Babiččin dvoreček láká především malé děti, které v dnešní době již běžně do kontaktu s domácími zvířaty nepřicházejí. Zoo nabízí seznámení nejen se zdomácnělými zvířaty Evropy, ale i s domestikovanými zvířaty Afriky, Jižní Ameriky či Asie – s lamou, velbloudem dvouhrbým, velbloudem jednohrbým, pštrosem dvouprstým. V nedávné době zde byl vybudován nový pavilon sibiřských koček a pavilon drůbeže, který v současnosti čítá 20 druhů plemen domácí drůbeže. Návštěvníci mají možnost nahlédnout do umělé líhně kuřat známých i méně známých plemen (brahmánka, wyandotka, malajská bojovnice, kočinka atd.). Jako zpestření pro veřejnost zoologická zahrada chová lemury, nosály, psíky mývalovité, veverky, ale i dravé ptáky či papoušky.
Babiččin dvoreček přitahuje. Vždyť vidět kozu zblízka je pro děti mnohdy cennější zážitek než exotická dovolená.
Foto: P. Bláha
Když výuka není nuda
Návštěvníky doprovázejí po celé zoo vzdělávací panely a nabízejí informace k jednotlivým výběhům a pavilonům. Přístupnou formou přibližují téma domestikace, předchůdce v současnosti známých hospodářských zvířat a jejich proměnu během staletí. Interaktivní způsob předávání informací zvyšuje účinnost a atraktivitu tohoto způsobu vzdělávání a oceňuje jej zejména mladší generace. Součástí informací jsou názvy zvířat v češtině a latině s údaji o jejich původu, způsobu života a dalšími zajímavostmi.
Když vzdělání není nuda; děti před informačními tabulemi
Foto: P. Bláha
Výukové programy
Nejmenšími účastníky výukových programů jsou dvouleté děti. Programy pro děti z mateřských školek probíhají formou hry: Děti jsou vtaženy do pohádkového příběhu o zvířátkách pomocí maňásků, obrázků a her a v příběhu se dozvídají základní informace o domácích zvířatech.
Zoologická zahrada má možnosti a snad i povinnost doplňovat školní výuku o praktickou část, která ve školách může být problémem. Výukové programy jsou koncipovány tak, aby si děti odnášely nejen nové znalosti, ale i pocit z příjemně a zábavně stráveného dopoledne. Programy nejsou vedeny přednáškovou formou ani vyplněny množstvím pracovních listů (to nabízí škola). Lektor využívá metodu prožitku, prvky tvořivé dramatiky a interaktivní práce. V současné době nabízí ZOO PARK pět výukových témat pro I. stupeň základních škol, šest programů pro II. stupeň a dva výukové programy pro studenty středních škol. V souvislosti se zaměřením zoo jsou nejčastěji volenými tématy programů samozřejmě domestikace a domácí zvířata.
V minulosti běžné dvory plné hus, prasat, slepic a koz z vesnic postupně mizí a chov domácích a hospodářských zvířat se stává vzácností. Vyškovská zoologická zahrada se snaží nezapomenout na dobu, kdy se z člověka-lovce stal zemědělec a na hospodářských zvířatech závisela jeho obživa.
Hana Vymazalová
Vzdělávání a marketing ZOO PARK Vyškov