Časopis vydává Agentura ochrany přírody a krajiny ČR ve spolupráci se Správou jeskyní ČR a Správou NP Šumava, Krkonošského národního parku, NP Podyjí a NP České Švýcarsko. V tištěné podobě vychází již od roku 1946.

cs / en

Zaměřeno na veřejnost

Ochrana přírody 2/2010 20. 4. 2010 Zaměřeno na veřejnost Tištěná verze článku v pdf

Vzdělávání v ZOO PARKU Vyškov

autorka: Hana Vymazalová

Vzdělávání v ZOO PARKU Vyškov

Na okraji města Vyškova na jižní Moravě se nachází ZOO PARK, který je zaměřen na chov domestikovaných zvířat. Nemůže se sice honosit velkou rozlohou, ale návštěvníkům nabízí seznámení s domácími zvířaty z celého světa. Základní myšlenkou vyškovské zoo je chov zdomácnělých druhů zvířat a jejich představení veřejnosti. Návštěvníci se setkají nejen s běžnými druhy evropských domestikantů, ale také se vzácnými a již málo častými plemeny.

Předností zoo jsou kontaktní prostory – tzv. babiččin dvoreček, kde se nacházejí tradiční hospodářská stavení se studnou či holubníkem evokující život našich předků, ale zejména se zde návštěvník setká s domácími zvířaty, například s kozou, ovcí či prasetem. Babiččin dvoreček láká především malé děti, které v dnešní době již běžně do kontaktu s domácími zvířaty nepřicházejí. Zoo nabízí seznámení nejen se zdomácnělými zvířaty Evropy, ale i s domestikovanými zvířaty Afriky, Jižní Ameriky či Asie – s lamou, velbloudem dvouhrbým, velbloudem jednohrbým, pštrosem dvouprstým. V nedávné době zde byl vybudován nový pavilon sibiřských koček a pavilon drůbeže, který v současnosti čítá 20 druhů plemen domácí drůbeže. Návštěvníci mají možnost nahlédnout do umělé líhně kuřat známých i méně známých plemen (brahmánka, wyandotka, malajská bojovnice, kočinka atd.). Jako zpestření pro veřejnost zoologická zahrada chová lemury, nosály, psíky mývalovité, veverky, ale i dravé ptáky či papoušky.

Babiččin dvoreček přitahuje. Vždyť vidět kozu zblízka je pro děti mnohdy cennější zážitek než exotická dovolená.

Foto: P. Bláha

Když výuka není nuda

Návštěvníky doprovázejí po celé zoo vzdělávací panely a nabízejí informace k jednotlivým výběhům a pavilonům. Přístupnou formou přibližují téma domestikace, předchůdce v současnosti známých hospodářských zvířat a jejich proměnu během staletí. Interaktivní způsob předávání informací zvyšuje účinnost a atraktivitu tohoto způsobu vzdělávání a oceňuje jej zejména mladší generace. Součástí informací jsou názvy zvířat v češtině a latině s údaji o jejich původu, způsobu života a dalšími zajímavostmi.

Když vzdělání není nuda; děti před informačními tabulemi

Foto: P. Bláha

Výukové programy

Nejmenšími účastníky výukových programů jsou dvouleté děti. Programy pro děti z mateřských školek probíhají formou hry: Děti jsou vtaženy do pohádkového příběhu o zvířátkách pomocí maňásků, obrázků a her a v příběhu se dozvídají základní informace o domácích zvířatech.

Zoologická zahrada má možnosti a snad i povinnost doplňovat školní výuku o praktickou část, která ve školách může být problémem. Výukové programy jsou koncipovány tak, aby si děti odnášely nejen nové znalosti, ale i pocit z příjemně a zábavně stráveného dopoledne. Programy nejsou vedeny přednáškovou formou ani vyplněny množstvím pracovních listů (to nabízí škola). Lektor využívá metodu prožitku, prvky tvořivé dramatiky a interaktivní práce. V současné době nabízí ZOO PARK pět výukových témat pro I. stupeň základních škol, šest programů pro II. stupeň a dva výukové programy pro studenty středních škol. V souvislosti se zaměřením zoo jsou nejčastěji volenými tématy programů samozřejmě domestikace a domácí zvířata.

V minulosti běžné dvory plné hus, prasat, slepic a koz z vesnic postupně mizí a chov domácích a hospodářských zvířat se stává vzácností. Vyškovská zoologická zahrada se snaží nezapomenout na dobu, kdy se z člověka-lovce stal zemědělec a na hospodářských zvířatech závisela jeho obživa.

Hana Vymazalová

Vzdělávání a marketing ZOO PARK Vyškov