Časopis vydává Agentura ochrany přírody a krajiny ČR ve spolupráci se Správou jeskyní ČR a Správou NP Šumava, Krkonošského národního parku, NP Podyjí a NP České Švýcarsko. V tištěné podobě vychází již od roku 1946.

cs / en

Zaměřeno na veřejnost

Ochrana přírody 3/2015 14. 9. 2015 Zaměřeno na veřejnost Tištěná verze článku v pdf

Environmentální výchova
v NP Šumava slaví 20 let

autorka: Martina Kučerová

Environmentální výchova
v NP Šumava slaví 20 let

Správa NP Šumava realizuje environmentální výchovu ve čtyřech střediscích environmentální výchovy – ve Vimperku, v Kašperských Horách, ve Stožci a od letošního května také na Horské Kvildě. Jak se podařilo vybudovat tuto jedinečnou činnost, kterou ročně vyhledá okolo 8 000 účastníků? V článku představím aktivity pracovníků Správy NP Šumava, díky kterým se potvrzuje motto středisek environmentální výchovy, že „Národní park Šumava je tou nejlepší učebnou pod širým nebem“.

Začátky environmentální výchovy sahají do roku 1995, kdy Správa NP Šumava připravila první nabídku přednášek a programů pro školy a školky regionu na téma „NP Šumava“. Začátky činnosti byly v mnoha směrech ovlivněny nestorem ekologické výchovy panem učitelem Záveským, který ve své pedagogické činnosti propagoval heslo „Poznej a chraň“. Také první výukové programy se zaměřovaly především na podporu výuky o šumavské přírodě. Odborní pracovníci Správy navštěvovali školy a školky s přednáškami o chráněném území, provázenými mnoha jedinečnými fotografiemi.

Poptávka po této činnosti stále stoupala a ještě v témže roce byla zahájena činnost prvního střediska environmentální výchovy ve Vimperku. Učitelé všech stupňů škol, ale také děti byly nadšeny ze spolupráce se Správou NP Šumava. Tehdejší pomůcky pro výukové programy – obrázky ze starých nástěnných kalendářů, přírodniny či promítání fotografií diaprojektorem – jsou ve srovnání s dnešními možnostmi jakoby pohledem do vzdálené historie. Dále se zvyšující poptávka napomohla k založení druhého střediska environmentální výchovy a zároveň i informačního střediska v Kašperských Horách již v roce 1998. Kromě nabídky pro školní kolektivy se začala postupně rozšiřovat nabídka programů pro veřejnost, které byly zaměřeny na všechny věkové skupiny.

 

Výukové programy – zážitková pedagogika

Nabídka výukových programů se stále rozšiřovala, vznikalo množství nových tematických programů na téma NP Šumava. Střediska environmentální výchovy se od začátku odlišovala od ostatních center v České republice tím, že se prioritně zaměřila na vzdělávání o území Šumavy. Důležitým úspěchem v historii této činnosti na Šumavě je otevření prvního pobytového střediska environmentální výchovy. Od roku 2002 přijíždí na Šumavu pravidelně děti a studenti z celé České republiky, aby mohli prožít týden v šumavské přírodě v okolí Stožce.

Prioritní činností jsou výukové programy, které jsou představeny vždy na začátku školního roku v propagačním materiálu „Nabídka výukových programů“ středisek EV Správy. Do obsahu spadá kromě výukových programů, kterých je v současnosti cca 80 v každém středisku, také nabídka celoročních projektů, specifických programů (např. Den Země atd.), přírodovědných kroužků, ale také didaktických materiálů.

Výukové programy jsou zpracovány pro děti od mateřských škol až po střední školy. Jednotlivé programy neprobíhají formou frontální výuky, ale jedná se především o zážitkovou pedagogiku, kdy je velký důraz kladen na naučení se novým poznatkům o šumavské přírodě. Pedagogové často kladou otázky, které programy jsou ty nejlepší. Odpověď není jednoduchá, každý program má něco jedinečného, ať se jedná o programy provázené šumavskými skřítky, o vycházky do šumavských rašelinišť či o výpravy do šumavských hvozdů. Jedno mají tyto programy společné, a to je možnost nahlédnout do tajů šumavské přírody.

 

IMG_5519

Provoz středisek environmentální výchovy zajišťují ve Vimperku, ve Stožci a na Horské Kvildě pouze 2 zaměstnanci, na informačním středisku a SEV Kašperské Hory jsou 3 pracovníci.

Foto: Martina Kučerová

 

Pobytové programy šité na míru

Pobytové programy připravují lektoři přímo na míru dle požadavků pedagogů. Většina programů probíhá v terénu, a pokud jsou děti zvyklé delším pochodům, mohou navštívit šumavské lesy, louky, okolí řek, ale také tajuplné šumavské rašeliniště. V nabídce při tom nechybí řada oddychových programů zaměřených na rukodělnou činnost. Děti se mohou vrátit do historie místních řemeslníků a naučit se práci s vlnou, dokonce si zatočit s kolovrátkem, vyrobit si svůj papír, rámeček z větviček či si vyrobit ptačí budku.

Pro podporu dlouhodobé pravidelné činnosti škol byl vyhlášen v roce 2011 projekt „Partnerské školy NP Šumava“, který si získal v regionu velké uznání. Partnerskou školou se může stát každá škola, která se zúčastní tolika výukových programů, kolik má tříd ve své škole. Partnerská škola získává mnoho výhod, může se registrovat na výukové programy v dřívějších termínech než ostatní školy, získává didaktické materiály, které jsou vydávány středisky EV, předplatné časopisu Šumava, bezplatnou účast na akcích ke Dni Země ad. Velkou odměnou jsou pro všechny žáky uvdených škol „interaktivní“ školní sešity, které získávají prvního září všichni prvňáčci. Spojení je výborné v tom, že rodiče dětí mohou ocenit spolupráci Správy NP Šumava s místními obyvateli touto nadstandardní formou. Velkým zážitkem zůstává jistě v srdcích děti, když obdrží sešity od samotného ředitele Správy NP Šumava. V letošním školním roce získaly všechny partnerské školy (již 12 partnerských škol) zdarma také autobusovou dopravu do území NP Šumava. Spolupráce se školami v popsané rovině je pro Správu NP Šumava velice hodnotná, neboť díky partnerským školám se mohou děti regionu pravidelně vzdělávat o významu ochrany šumavské přírody, ale také si uvědomit, v jak krásné oblasti žijí.

 

Soutěžíme!

Kromě programů pro školská zařízení je důležitou součástí nabídky i mimoškolní činnost, a to nejen formou programů pro veřejnost (nabídka je velice široká, pro letní sezónu je plánováno 174 různých aktivit na území NP a CHKO Šumava), ale také formou přírodovědných kroužků. Střediska environmentální výchovy ve Vimperku a v Kašperských Horách se věnují již asi 10 let dětem od první do deváté třídy. Výsledky činnosti jsou naprosto neuvěřitelné – počty nadšených dětí dokazují, že je i v dnešní přetechnizované době možné získat děti pro přírodu.

Po tolika letech činnosti environmentální výchovy jsme si často kladli otázku, zdali mají střediska environmentální výchovy hmatatelný význam pro region. Proto vznikla přírodovědná soutěž „Národní park Šumava ve školních lavicích“, která zjišťuje znalosti dětí regionu o území Šumavy. V letošním roce se uskutečnil již čtvrtý ročník; v prvním ročníku se účastnilo soutěže 1 200 dětí, v roce letošním již 3 500. Soutěž probíhá v I. kole formou vyplňování pracovních listů pro 8 kategorií (soutěž je určena pro děti od 2. do 9. tříd ZŠ a víceletých gymnázií) přímo ve školách. Do druhého – terénního kola postupují pouze ti, kteří získají minimálně 60 % bodů a jsou na prvních třech místech ve škole, kterou navštěvují. Soutěž potvrzuje, že školy, které pravidelně dochází se svými žáky na výukové programy, mají daleko větší úspěšnost než ostatní školy. Děti, které se umisťují na prvních třech místech, mají většinou nadstandardní vědomosti díky svým rodičům, kteří s nimi pravidelně chodí do přírody, ale patří sem také děti, které navštěvují např. přírodovědné kroužky.

Pro realizaci vzdělávací činnosti slouží pomůcky, které doprovázejí většinu aktivit středisek EV. V roce 2009 se střediska EV zapojila do editorské činnosti řady materiálů Správy. Interaktivní materiály na téma „Horské smrčiny“, „Šumavské řeky“, „Šumavská ledovcová jezera“, „Šumavská rašeliniště“ a v současné době těsně před vydáním „Šumavské bezlesí“ a „Šumavské bučiny“ pomáhají nahlédnout nejen do jedinečných šumavských míst. Texty do těchto materiálů připravují odborní pracovníci ochrany přírody a výzkumu Správy NP Šumava. Střediska EV dále připravují velkou řadu různých didaktických materiálů – pexetria, určovací klíče, naučné karty, naučné záložky, puzzle a také např. naučné kartičky představující postupně faunu a flóru NP Šumava. Jedním z významných materiálů je nekonečný kalendář „Světem šumavské přírody“, který na 25 stránkách představuje šumavskou přírodu. Jedinečné ilustrace uznávaného českého kreslíře Pavla Procházky (který svými kresbami obohacuje mnoho dalších materiálů Správy) jsou uměleckým dílem, které může „zdobit“, ale i „učit“ o šumavské přírodě.

Kromě didaktických materiálů zpracovávají střediska EV pracovní listy, které tvoří součást všech výukových programů jako odměna pro děti. Pomůcka slouží také jako navázání kontaktu s rodiči dětí, neboť pracovní list představuje základní obsah výukového programu. Učitelé jej rovněž využívají pro opakování nových poznatků, které se žáci naučili v rámci výukového programu. Děti se tak mohou doma pochlubit, co nového se naučily. Uvedené materiály jsou zpracovávány hravou nadstandardní formou, jsou plné jedinečných ilustrací a fotografií. Pro školy, které se nemohou z důvodu velkých vzdáleností účastnit výukových programů Správy pravidelně, jsou připraveny specifické pracovní listy na webu Správy na téma živočichů či rostlin. Těm, kteří se chtějí vydat na školní i soukromý výlet do šumavské přírody, jsou určeny pracovní listy pro různá místa – stačí je vytisknout a vyrazit s žáky např. na Chalupskou slať, Plešné jezero či Medvědí stezku.

 

Spolupráce 
s NP Bavorský les

Environmentální výchova od začátku své činnosti spolupracuje s kolegy z národního parku Bavorský les. Prvním významným úspěchem bylo v roce 2003 vydání příručky ekologické výchovy a lesní pedagogiky „Pojďme na to od lesa“. Jedná se o osmi set stránkovou publikaci, která seznamuje nejen pedagogy s množstvím aktivit, díky kterým se mohou děti vzdělávat o přírodě. V současné době je publikace již dávno vyprodána, ale připravujeme její rozšířenou a vylepšenou reedici. V rámci společného projektu „Nová koncepce muzea historie lesa St. Oswald“ (muzeum se nachází v NP Bavorský les) vyšly určovací klíče (7 druhů), které seznamují veřejnost s faunou a flórou obou území, ale také byla modernizována učebna ve středisku EV ve Vimperku. Za dvacet let bylo zrealizováno množství česko-německých výukových programů. Díky spolupráci také vznikla stezka „Areál lesních her“ ve Stožci, která je určena především pro rodiny s dětmi či pro děti prvního stupně základních škol. V současné době probíhá příprava projektu na výstavbu „Lesní dílničky“, kde se budou moci děti učit vyrábět ptačí budky, vyhotovit si výrobky z proutí či si jen tak pohrát s přírodními materiály. Významným projektem je také česko-německo-rakouský tábor, který je pravidelně organizován národními parky Šumava, Bavorský les, České Švýcarsko, Saské Švýcarsko, Podyjí a Thayatal. V letošním roce se tábor koná v národním parku Šumava, kde se bude moci s tímto územím seznámit celkem 36 mladých přírodovědců.

Pro činnost environmentální výchovy je velikou pomocí podpora dotačních projektů. Mnoho jmenovaných činností podporuje Státní fond životního prostředí (SFŽP). Díky projektům, které administrují pracovníci středisek EV, je podporována přírodovědná soutěž, partnerské školy, výroba didaktických materiálů, přírodovědný kroužek a řada dalších činností. Z každého projektu se snažíme nejen maximálně podpořit děti a mládež regionu, ale též nadstandardně vybavit střediska environmentální výchovy. V letošním roce budou střediska obohacena o modely ptáků, hub, rostlin a v neposlední řadě o pomůcky pro badatelské programy. Vznikne řada nových materiálů, např. určovací klíč na houby. Projekty SFŽP umožňují vyhlašovat pravidelně např. výtvarné soutěže určené především pro mladší děti. V zimním období mohou účastníci výukových programů vyrazit na programy na sněžnicích a přitom bádat díky specifickým měřícím pomůckám.

Významným úspěchem pro střediska EV je také mezinárodní uznání množstvím zahraničních delegací, které navštívily v posledních letech NP Šumava. Důležitým motivačním prvkem je zpětná vazba od pedagogů, rodičů dětí, ale i od účastníků výukových programů. Díky mnohaleté zkušenosti spolupracují střediska s pedagogickými fakultami při přípravě a realizaci odborných seminářů. Pro Jihočeskou univerzitu zajišťujeme seminář „Metodika přírodovědných exkurzí“, v němž se 4 dny učí studenti „Jak učit o přírodě v přírodě“. Studenti z pedagogických směrů se mohou ve střediscích EV účastnit odborných praxí.

 

Středisko environmentální výchovy Horská Kvilda

Jak je uvedeno v nadpise článku, střediska environmentální výchovy mají své kulaté – dvacáté výročí, k němuž si nadělila překrásný dárek – nové pobytové středisko environmentální výchovy na Horské Kvildě. Kapacita střediska – 48 pobytových míst – umožní organizaci výukových programů pro dvě školní třídy, bude zde možná realizace česko-německých programů, ale také vzdělávání pro vysoké školy a odborné pracovníky ochrany přírody. Připravujeme nové moduly vzdělávacích programů především pro místní obyvatele, pedagogy a veřejnost. Tato budova sloužila na začátku minulého století jako škola, a tak více než po 100 letech se opět vrací na místo vzdělávání dětí a mládeže.

Závěrem bych chtěla vyzdvihnout poděkování týmu lidí, kteří realizují environmentální vzdělávání na střediscích EV u Správy NP Šumava. Tato práce je opravdová pouze tehdy, pokud se činí srdcem – lektor musí sám hořet, aby mohl jako svíce přenášet myšlenky ochrany přírody dál. Za posledních 20 let bylo již zažehnuto mnoho světélek. Zda hoří dál, to nevíme a jen čas ukáže, jestli budoucí generace budou i nadále chránit šumavské bohatství.

 

Titulní fotografie článku

Děti z přírodovědného kroužku Sedmikvítek se učí také spolupráci, která je pro ochranu přírody velice důležitá.

Foto: Martina Kučerová