Časopis vydává Agentura ochrany přírody a krajiny ČR ve spolupráci se Správou jeskyní ČR a Správou NP Šumava, Krkonošského národního parku, NP Podyjí a NP České Švýcarsko. V tištěné podobě vychází již od roku 1946.
cs / en
Ochrana přírody 2/2008 — 22. 4. 2008 — Zaměřeno na veřejnost
V České republice se ekologické, nebo chcete-li environmentální výchově věnuje řada organizací a institucí, které nabízejí různé služby mnoha cílovým skupinám. Jednou z takových plošně nabízených služeb, určených zejména mateřským, základním a střední školám, jsou ekologické výukové programy (EVP).
Co jsou ekologické výukové programy?
Jedná se o výchovně vzdělávací lekce, jejichž smyslem je obohatit vzdělávání na všech stupních škol o ekologický a environmentální rozměr. Společným cílem ekologických výukových programů (EVP) je zřetelný důraz na ekologické myšlení a jednání, nekonzumní hodnotovou orientaci a na spoluzodpovědnost člověka za stav životního prostředí. Děje se tak prostřednictvím interaktivních, tvořivých a kooperativních metod úměrně příslušné věkové kategorii žáků a jejich zkušenostem. EVP zahrnují obsah ekologický (v odborném smyslu slova), environmentální, biologický nebo ochranářský (zabývající se ochranou přírody a krajiny). Probíhají zpravidla mimo školu, tj. v přírodě, přírodní učebně, zahradě, ve středisku ekologické výchovy apod.
Ti, kdo EVP nabízejí a realizují, dbají při jejich sestavování na návaznost na školní osnovy, resp. školní vzdělávací programy, odbornou správnost a názornost. Ekologické výukové programy zároveň inspirují pedagogické pracovníky k širšímu využívání aktivizujících metod výchovy a vzdělávání, zejména projektového a kooperativního vyučování, výchovy prožitkem, terénní výuky a rozvíjení mezipředmětových vztahů. V programech jsou využívány specializované pomůcky a metodické materiály vyvinuté středisky.
EVP často probíhají v terénu. Ukázka z EVP Centra ekologické výchovy Pálava, Mikulov.
Foto archiv SSEV Pavučina
V nabídce jsou denní a pobytové výukové programy. Denní programy zaměřené k určitému tématu se orientují na praktické činnosti, rozvíjejí a doplňují základní environmentální vzdělávání a výchovu v rámci školního učiva. Pobytové programy umožňují rozsáhlejší a intenzivnější působení, činnosti používané i v krátkodobých programech je možno spojit do většího logického celku. Školy zařazují tyto pobyty do pravidelné výuky jako speciální ekologický kurz (zpravidla se jedná o tzv. projektový týden) ve spojení s turisticko-sportovními kurzy, případně jako školní výlet a exkurze.
Veletrh ekologických výukových programů 2008
Největší akcí v ČR zaměřenou na EVP je každoroční Veletrh ekologických výukových programů. V minulosti ho většinou organizovalo některé ze středisek ekologické výchovy, v posledních dvou letech pak Sdružení středisek ekologické výchovy Pavučina (SSEV Pavučina) ve spolupráci se svými členy. Letos se uskuteční jubilejní 15. ročník a jeho zabezpečení se opět ujalo SSEV Pavučina. Akce proběhne ve dnech 2.–5. září 2008, místo konání bude teprve vybráno.
Veletrh EVP je zaměřen na zvyšování kompetencí pracovníků působících v oblasti ekologické/environmentální výchovy, především na metodiku práce s dětmi a mládeží, získání aktuálních informací z předmětné oblasti, výměnu nápadů a námětů pro EVP, posílení sounáležitosti, ale také na kvalitu EVP (úzce související s jejich efektivitou). Účastníci absolvují čtyřdenní program. První dva dny jsou zaměřené na činnosti pro děti předškolního a mladšího školního věku, zbývající dny na činnosti pro děti staršího školního věku a mládež. Paralelně budou realizovány dvě ukázky EVP s vyhodnocováním kvality prezentovaných programů, jedna pracovní či diskusní dílna a jedna terénní exkurze.
Veletrh je otevřen všem zájemcům, většinou se ho účastní pracovníci středisek ekologické výchovy, pracovníci správ CHKO, ZOO, učitelé, vychovatelé a vedoucí kroužků z celé ČR. Již nyní je možné se předběžně registrovat na e-mailové adrese info@pavucina-sev.cz. Oficiální přihlášky budou k dispozici během května na stránkách SSEV Pavučina www.pavucina-sev.cz, tam najdete také podrobnější informace.
Ekopedagogovo osmero
– metodická doporučení pro přípravu a vedení EVP
Ekopedagogovo osmero vzniklo jako pokus stručně a jasně zformulovat nejdůležitější zásady, jimiž by si mohl každý poměřit kvalitu EVP. Reaguje na nejčastější rizika, prohřešky a slabiny, které se mohou v takových programech objevit. Osmero před lety zformuloval Aleš Máchal (Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, Brno) a poté prošlo diskusí na nejrůznějších setkáních – veletrzích EVP, seminářích pracovníků středisek ekologické výchovy apod. Poslední výraznou změnu prodělalo v roce 2007, kdy reagovalo na probíhající školskou reformu.
EVP je nejenom hezký, ale i smysluplný– cíle a smysl EVP v širších souvislostech
EVP není ostrůvek v moři výchovy a vzdělávání– návaznost EVP na rámcový vzdělávací program a další dokumenty
EVP má hlavu i patu– struktura programu podle některého z modelů učení
EVP je pečlivě připravený– důležitost a flexibilita přípravy
Součástí EVP je také hodnocení– možnosti a potřebnost evaluace
Ekopedagog v akci– smysl vzájemné komunikace
Ekopedagog na sobě pracuje– osobní rozvoj, další vzdělávání ekopedagogů
Ekopedagog se přírody ani TURa nebojí– podmínky a prostředí pro výuku
Autorka pracuje jako ředitelka SSEV Pavučina
SSEV Pavučina, Senovážné náměstí 24, 116 47 Praha 1