Ochrana přírody 4/2025 — 28. 8. 2025 — Právo v ochraně přírody — Tištěná verze článku v pdf
Dne 26. června 2025 byl podpisem prezidenta republiky dokončen proces schválení novely zákona o lesích č. 289/1995 Sb. Stalo se tak po 30 letech od přijetí stávajícího platného zákona. Příprava novely a její projednávání vyvolalo zejména v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky řadu diskusí a obav o budoucnost našich lesů a bylo spojeno i s řadou dezinformací. Není cílem tohoto příspěvku taxativně vyjmenovat a komentovat všechny změny, zaměříme se polemicky na ty, které byly často diskutovány i v kruzích blízkých ochraně přírody.
Naléhavá potřeba změny
Napříč společností i politickým spektrem nebyla zásadní pochybnost o potřebě novelizace zákona. Důvodů bylo více:
Obr. 2 –Tvorba sítě biotopových stromů po bavorském způsobu (strom s modrou vlnovkou). Lesník vybírá stromy různých dimenzí (mohutné, středně silné i např. křivé podúrovňové), tak aby jich měl v průměru 5 ks/ha, a tyto stromy nesmí těžit a jsou ponechány k dožití a následně k úplnému zetlení. Když nějaký strom odumře a kmen padne na zem, vyhledá nový biotopový strom z množiny žijících stojících stromů. Tím je zajištěna kontinuita neustálého doplňování nových biotopových stromů roztroušeně po celém majetku. Lesník zaznamenává do mobilní aplikace souřadnice, druh a výčetní tloušťku – jednoduché, snadno kontrolovatelné. A za to pobírá platbu za poskytování ekosystémových služeb v lese 100 EUR/ha/rok. Na fotografii majetek barona Rotenhana. Foto Tomáš Vrška
Obnova porostů
Výrazným pozitivním změkčením zákona je prodloužení doby pro obnovu porostu na 5 let ze stávajících 2 let a dosažení stavu zajištěné kultury/nárostu na 10 let (5+5) ze stávajících 7 let (2+5) (§ 31 odst. 6). Existovaly návrhy ekonevládních organizací na ještě delší prodloužení, stejně jako zazněly návrhy na neměnnost existujících parametrů. Stávající posun je nepochybně pozitivní, 10 let už umožní každému obnovit porost i zcela přirozenou cestou přes prvotní nálet pionýrských dřevin. Je to samozřejmě politický kompromis, ale přispěje k silnějšímu využití přírodních sil při obnově porostů.
Více diskutovaným parametrem ale bylo zrušení povinnosti použít při obnově porostů vyhláškou předepsaná procenta melioračních a zpevňujících dřevin (MZD) pro lesy ve všech formách nestátního vlastnictví. Byli jsme svědky manipulativních prohlášení typu: „V lesích se nově budou moci pěstovat monokultury“ (TZ Hnutí Duha 11. 6. 2025). Sice jsme měli třicet let v zákoně povinnost použít vyhláškou definovaný podíl MZD a všichni za to dostávali příspěvky na sazenice, ovšem kdo chtěl mít monokulturu, tak ji stejně má. Protože přítomnost podílu MZD se kontroluje ve stadiu zajištěné kultury. Pro ujasnění: když na určitém stanovišti, kde je např. 25 % povinný podíl MZD, vysázíte tři řádky smrku a jeden řádek MZD (např. buk) a v první prořezávce (která se dělá až po zajištění kultury) schematicky vyřežete řádky buku, tak máte opět monokulturu. Takto to dělají ti lesníci, kteří nepochopili vliv klimatické změny, a jak vidno, ani současný zákon jim v tom nezabránil(!), a navíc stát zaplatil vlastníkovi peníze, které byly vlastně zneužity. Takoví lesníci i vlastníci bohužel dosud jsou, jdou napříč všemi typy vlastnictví, ale je jich opravdu málo. Naprosto převažující většina lesníků i vlastníků pochopila, že není jiné cesty než směřovat ke smíšeným porostům, více prostorově diferencovaným. A ti budou dnes MZD do porostů zavádět i bez ohledu na liberalizaci zákona, tedy i bez zákonné povinnosti, nehledě na stoupající trend využití přirozené obnovy i pionýrských dřevin. Pokud se podíváme na data ze Zelených zpráv MZe, tak mezi lety 1950–1998 (za 48 let) se zvýšil podíl listnatých dřevin z 12,5 na 22,4 % (dle plochy porostní půdy) a mezi lety 1998 (teprve zde se začínal projevovat vliv zákona 289/1995 Sb.) až 2023 (za 25 let) se podíl listnáčů zvýšil z 22,4 na 30,1 % (dle plochy porostní půdy). Zrychlení změny druhové skladby lesů je evidentně pozitivní a samozřejmě by mohlo být ještě rychlejší, ale to dnes už nezrychlí zákon, to zrychlí pozitivní (finanční) motivace lesníků, kteří jsou „vyučeni“ kalamitou z let 2016–2020.
Jiné, často používané řešení v uplatnění MZD je ve způsobu výsadby (opět zjednodušuji pro ilustraci), např. na hektarové holině je 0,75 ha souvisle vysazeného smrku a 0,25 ha souvislé plochy buku – tedy výsadbou vznikly dvě monokultury vedle sebe. Je to samozřejmě lepší než 1,00 ha smrku, ale z pohledu budoucnosti porostů jsou chybou i bukové monokultury ve středních a nižších polohách. A to je také v souladu se stávajícím zákonem. Takže monokultury bylo možno sázet a sázely se i za současného zákona.
Ekosystémové služby a tlející dřevo
Novela zákona zavádí institut platby za ekosystémové služby (nově v § 46b), přičemž podmínky poskytování plateb stanoví vláda nařízením. Jedná se o nové a důležité ustanovení, i když zavedení vládního nařízení není časově limitováno a samozřejmě bude nenárokové jako dosavadní nařízení vlády č. 30/2014, podle kterého se poskytují příspěvky na hospodaření. Pokud budou platby za ekosystémové služby dobře nadefinované, může to významně motivovat vlastníky lesů k jejich postupné přeměně na smíšené, strukturně i texturně diferencované lesy. Zkušenosti ze zahraničí, kde se tyto služby již proplácejí (Irsko, Lucembursko, Švýcarsko), ukazují, že klíčové je nalezení relativně jednoduchých kritérií.
Taktéž dlouhodobě diskutovaná a nepochybná potřeba ponechávání většího množství tlejícího dřeva v lesích zůstává jako dosud v poloze úkolu pro Ministerstvo zemědělství připravit vyhlášku stanovující minimální množství těžebních zbytků a stromů nebo jejich částí určených k zetlení (§ 33 odst. 8). Je pravdou, že při jednáních o novele zákona nebylo nalezeno konsenzuální řešení této otázky. V kontextu liberalizace zákona proto převážil názor na řešení prováděcí vyhláškou. Do zákona neprošly návrhy např. na povinné ponechávání určitého počtu kmenů po mýtní těžbě k zetlení. Z pohledu přírodě blízkého obhospodařování lesů, kdy nerozlišujeme mezi výchovnou a obnovní těžbou, se jedná o neměřitelné kritérium, protože pokaždé těžíme velmi rozličné tloušťky kmenů najednou. Pro praktické využití v ČR se nabízí bavorský model, který je jednoduchý, praktický a funguje na bázi jednoduché aplikace, se kterou při kontrole pracují i orgány státní správy poskytující vlastníkům finanční příspěvek (obr. 2).
Z pohledu ochrany přírody i poskytování ekosystémových služeb je nepochybný přínos v umožnění pastvy v lese. Ta je kritizována z pohledu ztráty na produkci, což ale opět má být svobodné rozhodnutí vlastníka – chce pást a mít zničenou nebo omezenou produkci kvalitního dříví? Je to jenom jeho rozhodnutí. Pastva na druhé straně může přispět k lokálnímu zvýšení biodiverzity, ale vždy to bude minoritní záležitost, podpořená spíše složkami ochrany přírody.
Jednoznačně pozitivním přínosem je umožnění budování tůní do 1 000 m2 v lese bez nutnosti stavebního povolení. Zde se můžeme velmi rychle – při dobře nastavené motivační podpoře – posunout nejenom v zadržování vody v lese/krajině, ale také v podpoře biodiverzity, která je dobrá pro všechny – vlastníka lesa i společnost.
Hospodářsko-úpravnické parametry
Odklon od výhradního pojetí lesa věkových tříd, tak jak je nastaven ve stávajícím zákoně, znamená opuštění kritéria zakmenění pro posouzení intenzity rozvolnění porostu před zahájením obnovy – dosud nebylo možno rozvolnit porost před 80 lety věku pod zakmenění 0,7, nyní nahrazujeme zakmenění pojmem zápoj (korun porostu) a nesmí klesnout pod 6, resp. 0,6 plného zápoje korun. To již nebude legislativně bránit výraznější diverzifikaci porostu nejenom tloušťkové, ale i výškové (obr. 3), protože při jemnější ploškovitosti růstových fází v rámci jedné porostní skupiny je měření zakmenění neobjektivní, naopak hodnocení zápoje je jednodušší a objektivnější jak pro stejnorodý les věkových tříd, tak pro diverzifikovaný porost. V diverzifikovaném porostu může zakmenění kolísat, ale zápoj může zůstat stabilnější, což je z hlediska ekologických (a přeneseně i produkčních) parametrů lesa důležitější.
Obr. 3 – Pokročilá forma modelu Dauerwald středních poloh. Pokryvnost korun (zápoj) je téměř stoprocentní, ale díky výškové diferenciaci a nepravidelné distribuci plošek různých růstových fází je vnitřní porostní prostředí světelně velmi variabilní, tedy podporující i obnovu dubu (a biodiverzitu obecně), a přitom měřit v takovém porostu zakmenění je zcela irelevantní s ohledem na způsob konstrukce tohoto parametru. Novela zákona otevírá dveře pro standardní využití nepasečných modelů hospodaření. Foto Tomáš Vrška
Diskuse zaznívaly též u problematiky snížení obmýtí pro porosty lesa věkových tříd z dosavadních 80 let na 60 let (§ 33 odst. 6). Zde je důvod jednoznačný – snaha zachránit alespoň část produkce ze stávajících smrkových a borových porostů, které budou i nadále čelit klimatickým extrémům a kalamitám, které přijdou – je jenom otázkou kdy. Nejde ale jenom o peníze – jsou to spojené nádoby s budoucí podobou lesů. Pokud začneme dříve stejnorodé porosty obnovovat i pasečnými prvky anebo strukturujícími zásahy anebo kombinací obou, budeme mít vytvořené lepší podmínky pro převod bez velkoplošných kalamitních holin a zároveň díky prodeji nekalamitního dříví za vyšší cenu i peníze na vnášení chybějících listnatých dřevin, jejichž sazenice jsou dražší a péče o kultury náročnější než u obvyklých jehličnanů – smrku a borovice.
Pestřejší lesy a hospodaření v nich nelze paušálně nařídit
Položme si otázku: proč asi v lesnicky nejvyspělejších zemích, které jsou nám příkladem v otevřenosti myšlení a nových přístupech, mají nejjednodušší lesní zákony? Protože se legislativně dříve než my vzdali uniformního lesa věkových tříd a vědí, že transformace stejnorodého lesa na les s nepravidelnou strukturou a jemným smíšením dřevin není možná s parametry pro les věkových tříd. Využijeme-li více přírodních sil v procesu pěstování lesů, nemůžeme čekat, že se budou chovat „jak zákon káže“ podle jednotných pravidel. Proto se česká pobočka hnutí Pro Silva, sdružující praktické lesníky hospodařící přírodě blízce (zjednodušeně – nepasečně), aktivně zapojila od počátku tvorby novely do její přípravy a novelu podporuje. Je třeba si uvědomit, že lesníci, kteří třicet let hospodaří nepasečně, se na řadě míst dostávají do konfliktu se stávajícím zákonem – např. v otázce využití MZD (obr. 4).
Obr. 4 Převod na les výběrný po 50 letech z původního převážně smrkového porostu. V některých porostech, což je nejmenší trvalá jednotka rozdělení lesa, ke které se vztahuje hodnocení podílu MZD, nedosahuje v přirozené obnově podíl MZD požadovaného vyhláškového podílu. Zde se přírodní síly i lesník, který je využívá, neřídili zákonem(!). Přesun finanční podpory podílu MZD do motivačních nástrojů zajistí jejich smysluplné využití, a ne využití za každou cenu. Foto Tomáš Vrška
Všichni si jistě uvědomujeme, že pestrý les = méně regulativů = větší odpovědnost praktického lesníka. Ale aby kýžená transformace lesnictví proběhla, musí být splněny tři podmínky: i) lesník musí chtít, ii) lesníkovi to je vlastníkem lesa umožněno (tedy „smí“), anebo to po něm dokonce vyžaduje a iii) lesník to musí umět. Aby to uměl, tak se to musí někde naučit, a naučí se to jenom u někoho, kdo to už dělá a má hmatatelné výsledky. Zde teorie nestačí. Ale přesvědčujte někoho opatrnějšího o změně, kterou značně blokuje stávající legislativa. Proto potřebujeme liberální zákon o lesích. ■
- - - -
Úvodní foto: Zákon o ochraně přírody a krajiny býval speciálním právním předpisem k zákonu o lesích,
dnes v případě rozporu mezi oběma právními předpisy stanovují pro konkrétní případy vzájemnou specialitu správní orgány a soudy. Foto Martin Dušek