Časopis vydává Agentura ochrany přírody a krajiny ČR ve spolupráci se Správou jeskyní ČR a Správou NP Šumava, Krkonošského národního parku, NP Podyjí a NP České Švýcarsko. V tištěné podobě vychází již od roku 1946.

cs / en

Péče o přírodu a krajinu

Ochrana přírody 5/2014 25. 1. 2015 Péče o přírodu a krajinu Tištěná verze článku v pdf

Operační program
 Životní prostředí na přelomu 
dvou programových období

autorka: Anna Limrová

Operační program
 Životní prostředí na přelomu 
dvou programových období

V programovém období let 2007–2013 nám Operační program Životní prostředí (OP ŽP) nabídl k realizaci širokou škálu opatření investičního i neinvestičního charakteru v oblasti zlepšování vodohospodářské infrastruktury, kvality ovzduší, nakládání s odpady, zlepšování stavu přírody a krajiny a environmentálního vzdělávání. Celkově bylo na OP ŽP alokováno 4,92 mld. EUR (hrazeno z Evropského fondu regionálního rozvoje a Fondu soudržnosti). Díky tzv. pravidlu n+2 je možné realizovat a financovat projekty z tohoto období až do konce roku 2015. Tím dojde v příštím roce k překryvu dvou programových období, současného a nastupujícího (2014–2020), které je nyní v intenzivní přípravě, tak aby první výzvy pro předkládání žádostí mohly být vyhlášeny nejpozději na jaře 2015.

Agentura ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK ČR) je do OP ŽP 2007–2013 zapojena jako odborný subjekt pro prioritní osu 6 „Zlepšování stavu přírody a krajiny“ a prioritní osu 1, podoblast podpory 1.3.2 „Eliminace povodňových průtoků systémem přírodě blízkých protipovodňových opatření“, v rámci nichž zajišťuje konzultace pro žadatele a příjemce podpory, příjem žádostí, jejich posuzování po formální stránce, z hlediska přijatelnosti a věcných parametrů, provádí průběžné kontroly a kontroly udržitelnosti v terénu, vydává vyjádření ke změnám projektů a stanoviska k jejich ukončení. Tyto činnosti provádí v současnosti pro Státní fond životního prostředí (SFŽP). V novém OP ŽP se role AOPK ČR významně mění: bude působit jako tzv. zprostředkující subjekt, čímž se dostává na stejnou úroveň se SFŽP a v oblasti administrace OP ŽP bude přímo odpovědná řídícímu orgánu programu, tedy Ministerstvu Životního prostředí, sekci 300.

Trocha statistiky

Pro prioritní osu 6 bylo za celé programové období vyhlášeno celkem 11 výzev pro předkládání žádostí o podporu. V pořadí všech výzev OP ŽP se jednalo o výzvy 2., 6., 14., 20., 21., 27., 42., 46., 49., 50. a 58. Pro podoblast podpory 1.3.2 byly vyhlášeny výzvy pouze 4. Zájem o realizaci projektů z prioritní osy 6 byl velký – celkově bylo předloženo přes 7 000 žádostí o podporu, což představuje více než 30 % žádostí v rámci celého programu. Nejžádanějšími výzvami co do počtu podaných žádostí byly výzvy 14., 27. a 42. V průběhu všech výzev byl tradičně největší zájem o projekty z oblasti podpory 6.4 (obnova a rekonstrukce rybníků, revitalizace vodních toků) a projekty z oblasti podpory 6.5 (obnova a zakládání zeleně v obcích). Co se týče počtu předkládaných žádostí v jednotlivých krajích, jednoznačně vede Vysočina, kraj Jihomoravský a Jihočeský.

Zdaleka ne všechny předložené žádosti o podporu byly schváleny. Již v prvním kroku jejich posuzování, který byl zaměřen na formální stránku žádosti, bylo vyloučeno cca 14 % projektů. V této fázi byly kontrolovány náležitosti formuláře žádosti, povinné přílohy, vlastnické vztahy apod. Chybovali sami žadatelé: nepozornost, zpracování žádostí na poslední chvíli a podcenění formalit zapříčinily zbytečné ukončení projektů. Chyby byly však i na straně programu. Změny v jeho průběhu, nejednoznačnosti a nesoulad v jednotlivých dokumentech zhoršovaly orientaci v požadavcích na zpracování žádosti a mohly přispět k chybovosti žadatelů.

V další fázi hodnocení byla posuzována věcná stránka plánovaných akcí. Žádosti byly bodovány dle ekologicko-technických kritérií, která obsahovala i vyřazovací kritéria, tzv. červené nuly, a to pro případy, kdy má záměr negativní vliv na biodiverzitu, je nevhodně navržen např. tím, že významně snižuje přínos dané akce, je výrazně předražený aj. To, že žádosti nebyly vyřazeny v rámci hodnocení, ještě neznamenalo úspěch. Obodované žádosti vstoupily do vzájemné konkurence a bojovaly o stanovenou alokaci. Od fáze hodnocení nebylo schváleno k financování téměř 20 % žádostí.

Do poloviny září 2014 bylo v PO 6 schváleno přes 4 000 žádostí, u nichž požadovaná podpora činí cca 14 mld. Kč. Tato částka je pro projekty zarezervována, z celkové alokace pro PO 6 tak zbývá disponibilní alokace pouze ve výši 2 mld. Kč. Avšak reálné čerpání PO 6, tj. částka převedená na účty příjemců, činí k polovině září pouze 7 mld. (zdroj http://www.opzp.cz/ke-stazeni/15798/detail/vyse-schvalene-podpory-alokace-dle-oblasti-podpory-opzp-ke-dni-15-9-2014/). Zbylé prostředky budou příjemcům podpory proplaceny do konce roku 2015 na základě výše popsaného pravidla n+2.

Projekt Barovka nad soutokem, srpen 2014.

Foto: Zuzana Růžičková

Příprava OP ŽP 2014–2020

Příprava programového období 2014–2020 byla v České republice zahájena již v druhé polovině roku 2010, kdy koordinátorem přípravy za ČR bylo určeno Ministerstvo pro místní rozvoj. Jeho úkolem bylo vyjednávání podmínek s Evropskou komisí (EK) a příprava nového období ve spolupráci s ostatními ministerstvy a dalšími subjekty (veřejné i soukromé instituce). Rok 2011 byl ve znamení zpracování základních dokumentů společných pro všechny operační programy, a to jak z naší strany, tak ze strany EK. Základním kamenem pro fungování podpory z evropských a investičních fondů pro období 2014–2020 však bylo vydání 6 nových nařízení EK v roce 2013, jejichž definitivní podoba se ladila po dobu dvou let. Česká republika si mezitím v průběhu let 2011 až 2012 stanovila jednotlivé operační programy, priority a podmínky pro čerpání podpory z evropských a investičních fondů. V roce 2013 bylo zahájeno projednávání návrhu tzv. Dohody o partnerství, zastřešujícího dokumentu pro programové období 2014–2020 na národní úrovni. Souběžně byly zpracovávány dokumentace jednotlivých operačních programů (tzv. Programové dokumenty). Přesto, že začátek nového programového období je určen rokem 2014, teprve v letošním roce dochází ke schvalování této dokumentace, která může nové programy oficiálně rozjet. Na konci srpna 2014 byla EK schválena Dohoda o partnerství a v současné době se netrpělivě čeká na schválení podoby jednotlivých programů.

Ač příprava samotného OP ŽP začala v roce 2012, zásadní pokrok byl učiněn až v polovině roku 2013, kdy se začala rýsovat konkrétní podoba programu, prioritní osy, podporovaná opatření atd. Ta se v průběhu druhé poloviny roku 2013 a roku 2014 vyvíjela až do podoby 6. verze Programového dokumentu OP ŽP, který byl schválen vládou ČR a v červenci letošního roku odeslán EK. Připomínky EK se očekávají nejdříve na konci září. Již dříve se však EK k programu vyjadřovala, a to v rámci neformálních dialogů, díky nimž byl program postupně upravován. V současné době se připravují další externí i interní dokumenty programu (pravidla pro žadatele a příjemce, Operační manuál, hodnotící kritéria aj.). Stanovení podmínek pro administraci OP ŽP se z velké části odvíjí od Metodických pokynů MMR, jejichž cílem je vytvořit jednotné metodické prostředí pro subjekty implementace operačních programů. Z jedné strany nám Metodické pokyny usnadňují nastavení OP ŽP, na druhou stranu často pasujeme podmínky do úzkých mantinelů, které jsou pro nás těžko použitelné.

Co bude jinak?

Při nastavování OP ŽP 2014–2020 se vycházelo ze zkušeností ze současného programového období a z potřeb financování oblasti životního prostředí. Podoba nového OP ŽP je tak obdobná jako podoba současného programu. Došlo sice ke snížení počtu prioritních os (z 8 na 6), ale spíše v důsledku spojení některých podporovaných oblastí. Vyloženě zrušena byla současná prioritní osa 7, která se týkala podpory environmentálního vzdělávání.

OP ŽP v období 2014–2020 zahrnuje 5 věcných prioritních os a 1 osu určenou pro financování administrace programu:

Prioritní osa 1Zlepšování kvality vody 
 a snižování rizika povodní

Prioritní osa 2Zlepšování kvality ovzduší 
 v lidských sídlech

Prioritní osa 3Odpady a materiálové toky, 
 ekologické zátěže a rizika

Prioritní osa 4Ochrana a péče o přírodu 
 a krajinu

Prioritní osa 5Energetické úspory

Prioritní osa 6Technická pomoc

Podrobněji se zastavíme u prioritní osy 4 (PO 4), nástupce současné osy 6, v rámci níž budou podporována opatření zaměřená na přírodu a krajinu. Tzv. oblasti podpory se v novém období mění na tzv. specifické cíle (SC), které úžeji vymezují zacílení dané tematické podpory. PO 4 obsahuje tyto specifické cíle:

4.1 Posílit biodiverzitu na majetku ČR, ve správě rezortních organizací MŽP

V rámci SC bude podporována péče o vzácné druhy a jejich biotopy, péče o cenná stanoviště, zvláště chráněná území i lokality soustavy NATURA 2000, prevence a omezování výskytu invazních druhů, předcházení, minimalizace a náprava škod způsobených zvláště chráněnými druhy živočichů na majetku, budování a údržba návštěvnické infrastruktury ve zvláště chráněných územích a územích soustavy NATURA 2000.

SC 4.1 je určen pouze pro úzký okruh žadatelů – AOPK ČR, správy národních parků a Správu jeskyní ČR. Odpovídá současné oblasti podpory 6.2

4.2 Posílit biodiverzitu

Podporovaná opatření jsou shodná s opatřeními SC 4.1, avšak jejich podpora bude otevřena širokému okruhu žadatelů.

4.3 Posílit přirozené funkce krajiny

SC 4.3 je nejrozsáhlejším cílem PO 4: sdružuje v sobě opatření současné oblasti podpory 6.3 a 6.4. Podpora bude zaměřena na zprůchodnění migračních bariér pro vodní a suchozemské živočichy, omezování úmrtnosti živočichů spojené s rozvojem technické infrastruktury, vytváření a regeneraci krajinných prvků a struktur, revitalizaci a samovolnou denaturaci vodních toků a niv, obnovu ekostabilizačních funkcí vodních a na vodu vázaných ekosystémů, zlepšování druhové, věkové a prostorové struktury lesů (s výjimkou lesů ve vlastnictví státu) zařízených LHP mimo zvláště chráněná území a území soustavy NATURA 2000.

4.4 Zlepšit kvalitu prostředí v sídlech

Jedná se o SC zaměřený na plochy urbanizované krajiny (současná oblast podpory 6.5), v němž bude podporována revitalizace ploch a prvků sídelní zeleně.

Opatření podporovaná v rámci současné oblasti podpory 6.6 byla z PO 4 na základě připomínek EK vyňata a jsou součástí prioritní osy 1 (SC 1.3) a prioritní osy 3 (SC 3.4). Opatření typu přehodnocování zásob podzemních vod vč. geologických a hydrogeologických průzkumů, vyhledávání a průzkum pro řízení dotace podzemních vod již nebudou podporována vůbec.

Mimo úpravy obsahu programu dochází k zásadnímu snížení finančních prostředků určených pro OP ŽP, a to o polovinu oproti současnému období, tedy na 2,5 mld. EUR. Na PO 4 připadá 3,5 mil. EUR (cca 9,5 mld. Kč), z celkové alokace se jedná o 13,7 %, bohužel nejméně v porovnání s ostatními prioritními osami.

Nový OP ŽP by měl být přívětivější vůči žadatelům a příjemcům podpory. K tomu má napomoci zjednodušení požadavků a procesů, snížení počtu požadovaných příloh k žádosti, elektronizace většiny kroků administrace, jednoznačnější pravidla seskupená do méně dokumentů a dostatečně dopředu známé harmonogramy výzev. Odbourání některých kroků administrace, zejména některých kontrol, klade větší odpovědnost na samotné žadatele a příjemce dotace.

Novinkou je též nové elektronické prostředí pro administraci OP ŽP. Současné prostředí Bene-fill a SFŽP – Central (systém pro poskytovatele dotace) se mění v tzv. IS KP 2014+ a CSSF14+, souhrnně v Monitorovací systém MS 2014+. Všechny operační programy tak budou administrovány ve stejném systému. Obě aplikace se v současné době stále testují, ostrý provoz je předpokládán ke konci tohoto roku.

Role AOPK ČR

V OP ŽP 2014–2020 dochází k zásadní změně implementační struktury. K MŽP jako Řídícímu orgánu (ŘO) a SFŽP jako zprostředkujícímu subjektu se nyní přidává AOPK ČR v roli oficiálního zprostředkujícího subjektu pro PO 4 (kromě SC 4.1, kde bude AOPK ČR žadatelem o podporu). Důvodem k této změně byly audity EK, které několikrát upozornily na nejasnou roli AOPK ČR, jež sice není zprostředkujícím subjektem, ale je na ni tak ze strany EK a dalších subjektů pohlíženo. Proto bylo nutné roli AOPK ČR ve struktuře nového programu jednoznačně vymezit. Po zdlouhavém projednávání několika variant zapojení AOPK ČR do OP ŽP 2014–2020 se povedlo prosadit nejefektivnější variantu zprostředkujícího subjektu. AOPK ČR bude k jednotlivým činnostem delegována přímo ŘO, bude popsána v implementační struktuře a ukotvena v jednotlivých procesech programu.

V PO 4 bude AOPK ČR poskytovat konzultace žadatelům a kultivovat plánované záměry, přijímat žádosti, posuzovat žádosti z hlediska formálních náležitostí, kritérií přijatelnosti, nastavovat způsobilé výdaje, hodnotit věcnou stránku projektů dle ekologicko-technických kritérií a vydávat k nim registrační listy. V realizační fázi projektů bude provádět průběžné kontroly, schvalovat věcné změny a vydávat stanoviska k jejich závěrečnému vyhodnocení. Po ukončení akcí bude provádět kontroly udržitelnosti. Jako zprostředkující subjekt se bude významně podílet na plánování programu, zejména výzev vč. jejich alokací, na vyhodnocování a monitorování, publicitě a propagaci programu.

Autorka pracuje v AOPK ČR, samostatný 
odbor OP ŽP

Hlavní fotografie článku:

Projekt Barovka nad soutokem, 42. výzva OP ŽP, žadatel Lesy České republiky s.p., únor 2014. 
Cílem akce je revitalizace koryta toku Barovka.

Foto: Zuzana Růžičková