Ochrana přírody 1/2019 22. 2. 2019 Kulér-Recenze Tištěná verze článku v pdf

Orchideje Českého středohoří

Autor: Karel Kubát, Karel Nepraš

Orchideje Českého středohoří

Karel Nepraš, Roman Kroufek, Vlastislav Vlačiha

Kniha je věnována bohaté orchideové květeně Českého středohoří a na více než dvou stech stranách představuje celkem 39 druhů a 3 hybridní taxony z této atraktivní skupiny. Jde tak o kompletní přehled všech vstavačovitých, jež se historicky vyskytovaly nebo dosud vyskytují na území Českého středohoří. Publikace představuje druhé, přepracované a doplněné vydání tohoto titulu, které vzniklo s podporou široké skupiny severočeských botaniků, pracovníků ochrany přírody, fotografů a obdivovatelů přírodních krás regionu. Ve srovnání s prvním vydáním (Oblastní muzeum v Litoměřicích, 2009) má především odlišně pojaté grafické zpracování, přepracovanou strukturu i obsah textů, větší množství pečlivě vybraných fotografií a obsahuje o dva druhy našich vstavačovitých víc, neboť v průběhu posledního desetiletí zde byly nově nalezeny tořič včelonosný a kruštík podhorský. Ke každému popisovanému druhu jsou připojeny informace o ekologických nárocích, charakteru rozšíření a taxonomické problematice. Součástí textů jsou mapky výskytu jednotlivých druhů orchidejí v Českém středohoří a u vybraných taxonů i perokresby. Novinkou textové části knihy jsou boxy věnované nejvýznamnějším středohorským lokalitám s výskytem vstavačovitých, taxonomické problematice a dalším zajímavostem. V závěru každý zájemce nalezne obsáhlý soupis floristických údajů shromážděných od počátku botanického výzkumu až do současnosti.

Distribuci publikace zajišťuje vydavatel prostřednictvím svých webových stránek www.launensia.cz, dále některá severočeská muzea, informační střediska a prodejci knih.

Kniha formátu A4, pevná vazba, 208 stran, 341 fotografií, 14 pérovek, 40 mapek rozšíření.

Vydal: Český svaz ochránců přírody, Launensia, Ústí nad Labem, 2018,