Ochrana přírody 2/2015 4. 6. 2015 Kulér-Recenze Tištěná verze článku v pdf

Vážky České republiky

příručka pro určování našich druhů.

Autor: Karel Chobot

Vážky České republiky

Černý M., Waldhauser M.
ČSOP Vlašim 2014, 180 stran.

Český knižní trh je v poslední pětiletce vcelku solidně zásoben novými tituly přírodovědných atlasů a terénních určovacích příruček, tak trochu navzdory obávanému poklesu zájmu veřejnosti o přírodu. Významnou část jejich produkce zajišťuje nakladatelství Academia ve svých edičních řadách. Nově se na trh dostává atlas odlišného designu a také vydavatele, jímž je ZO ČSOP Vlašim: Vážky České republiky autorů Martina Waldhausera a Martina Černého.

Vlašimské ČSOP je dlouhodobě věrné tématu českých vážek. Většina dosavadních publikací však cílila spíše na zasvěcené a odborné publikum, ať již šlo o sborníky z vážkařských seminářů, určovací příručky charakteru stručné monografie či reprezentativní (a s novým atlasem stejnojmenné) Vážky České republiky.

Nový atlas může k vážkám přivést mnohem širší veřejnost. Velké Vážky jsou sice všeobecně uznávaným zdrojem informací, monografií i atlasem rozšíření v jednom, leč na terénní vycházky jsou nepoužitelné: 670 stran velkého formátu a necelé čtyři kilogramy váhy z nich přeci jen dělají domácí čtivo. Právě tyto nevýhody měli autoři nového atlasu (ostatně spoluautoři velkých Vážek) na paměti a zaměřili se na výrobu praktické terénní pomůcky, díky níž bude možné určit dospělce i larvy našich druhů.

Atlasy do terénu jsou specifická disciplína; bylo by možné je označit za jedny z nejpoužívanějších přírodovědných knih. Musí být často budovány velmi nápaditě – podstatnou roli hraje obrazový obsah, text je především doprovodný. Obrazy i nápady nové Vážky nešetří. Po stručném úvodu a obecných kapitolách následuje 73 dvoustran se všemi druhy našich vážek. Obrazový doprovod v atlasu nesmí být principiálně portréty jednotlivců, ale musí představit typ, ideu druhu. Vystižení a důraz na typické znaky jsou pak považovány za hlavní výhodu atlasů s kresbami, které ovšem naráží na finanční a časovou náročnost. Vážky jsou fotografickým atlasem, postaveným na fotografiích živých jedinců. Ve valné většině se jedná o snímky pořízené samotnými autory, velmi zručnými fotografy. Díky velkému množství protříděných fotografií se však autorům podařilo typ druhu ilustrovat i na fotografiích z přírody. Typické znaky vyznačují přímo i ve fotografiích, které tak navíc vystihují typický postoj či vzhled druhu v přirozeném prostředí. Ostatně vážky se dnes především spíše pozorují, než sbírají, a tomu fotografie živých vážek vyhovují. Vynikajícím nápadem je vystižení skutečné velikosti pomocí siluety na pozadí textu – je mnohem více po ruce než rozpětí velikosti v textu a nezabírá cenný prostor. Stejně tak jsou naznačeny i velikosti larev. Vůbec celý atlas hospodaří s prostorem (a tedy celkovými rozměry) velmi efektivně a efektně; k tomu patří i QR kódy s odkazy na www. vazky.net s dalšími informacemi, síťové mapy rozšíření, přelévání fotografií i do volných míst na textové straně a celá řada dalších detailů. I díky tomu se autorům skutečně podařilo vybudovat praktického průvodce po všech druzích českých vážek.

Hledání nedostatků bylo obtížné, ve výsledku lze vytknout jen nepodstatné drobnosti. Několik zvětšených detailů je podáno fotografiemi, které nemají dobré rozlišení a v tisku působí rozmazaně – takové prvky měly být provedeny jinou technikou než prostým zvětšením celkové fotografie. Plastový obal je do terénu velmi praktickým prvkem, ale u podobných příruček bývá z tužšího materiálu. Vážky České republiky jsou bez ohledu na to vynikající a praktickou příručkou, kterou je možné všem zájemcům doporučit.

Na závěr si jako drobný detail zaslouží vyzdvihnout příkladná provázanost atlasu s Nálezovou databází ochrany přírody. Ta je citována nejen jako významný zdroj dat o rozšíření druhů, ale i přes odkazy na www.vazky.net je na její veřejnou část přiveden i zájemce o aktuální informace.