Ochrana přírody 5/2013 1. 12. 2013 Zprávy-Recenze Tištěná verze článku v pdf

Zpřístupněné jeskyně České republiky

Autor: Zdeněk Patzelt

Zpřístupněné jeskyně České republiky

Ještě dříve, než se nové knihy o našich zpřístupněných jeskyních dotknete, zaujme vás její netradičně velký čtvercový formát a působivé provedení obálky. Na titulní straně se podařilo skloubit fotografii interiéru jeskyně s výrazným názvem knihy a výsledný celek působí harmonicky a přehledně. O tom, že to nebývá snadné, se již přesvědčil nejeden knižní grafik či fotograf. Co mne však na první pohled zaujalo nejvíce, je dokonalé knihařské a polygrafické zpracování, které snese nejpřísnější kritéria. Kniha navenek působí velmi ušlechtile a nelze ji brát do ruky jinak než s úctou.

Jde o knihu pečlivě zpracovanou, a to na všech 207 stránkách. Až na krátký úvod, pojednávající o jeskyních a historii jejich objevování obecně, tvoří její obsah samostatné prezentace jednotlivých jeskyní, každá vždy na šesti dvoustranách. V hezky čtivě psaném textu Jaroslava Hromase a Petra Zajíčka (za vydatné pomoci mnoha dalších spoluautorů) se ke každé jeskyni dozvíme to nejzajímavější o jejím vzniku, objevování a zpřístupnění. Závěrečnou dvoustranu tvoří půdorysný plán a souhrn základních údajů s kontakty na správu dané jeskyně. Někdy až příliš barevná loga zde působí v jinak citlivé grafice trochu rušivě, ale to je snad jediná výtka, kterou lze ke knize mít. Zmíněná grafika je založena na příjemné kombinaci textů v kávově hnědém podkladu, fotografiím, které v knize dominují, dává vyniknout podklad černý. A jsou to právě fotografie, čím je kniha vskutku vítanou novinkou. Jejich autorem je v obrazové části Petr Zajíček, fotograf a jeskyňář zároveň. Autor není žádný nováček a s jeho skvělými snímky z podzemí se lze setkávat v řadě publikací včetně monografického průvodce – Jeskyně České republiky (Academia 2010) nebo ve svazku XIV. edice Chráněná území ČR – Jeskyně (Hromas 2009, AOPK ČR).

Přesto lze o tomto novém díle určeném široké veřejnosti hovořit jako o kvalitativně nové premiéře a nutno rovnou říci, že velmi povedené. Kdo si někdy zkusil fotografování v podzemí, dobře ví, jak je obtížné pořídit mimořádně zdařilý snímek. Takových snímků je kniha plná a vynikají především citlivou a promyšlenou prací s umělým osvětlením, vhodně situované postavy dodávají interiérům v podzemí na monumentálnosti a zároveň vyvolávají touhu po dobrodružství a objevování. Velkoformátové snímky inte­riérů doplňují zdařilá makra detailů, které při běžné návštěvě jeskyní snadno přehlédnete nebo je bez dokonalého osvícení spatřit nelze. Soubor profesionálních snímků Petra Zajíčka je doplněn dokumentačními snímky dalších autorů a reprodukcemi toho nejzajímavějšího, co se za dlouhou dobu historie objevování a zpřístupňování našich jeskyní v archivech zachovalo.

Nový knižní počin Správy jeskyní České republiky díky profesionálně odvedené práci autorů potěší všechny čtenáře nejenom z řad jeskyňářů, ale i každého, kdo dokáže vnímat krásy tajemného podzemí. Kniha je skvělou pozvánkou k návštěvě našich zpřístupněných jeskyní, bez námahy a bez rizika dokáže provést tím nejkrásnějším, co je v nich k vidění, a objevuje i mnohé z toho, kam oko běžného návštěvníka nedohlédne. No, a když o tom tak přemýšlím, třeba jako vánoční dárek bych ji bral.

Zdeněk Patzelt

ZAJÍČEK P., HROMAS J. a kol.: Zpřístupněné jeskyně České republiky. 1. vyd. Průhonice: Správa jeskyní České republiky, 2013. 207 s. ISBN 978-80-87309-19-3. Cena 400Kč.