Ochrana přírody 1/2009 20. 2. 2009 Zprávy-Recenze

Zemřel autor první červené knihy

Autor: Jan Čeřovský

I v povědomí naší odborné ochranářské veřejnosti je iniciátorem červených knih slavný britský malíř, ornitolog a ochránce přírody Sir Peter Scott (1909–1989). První světovou červenou knihu však Sir Peter sám nenapsal: ponechal tu volnou ruku svému krajanovi: tím byl Noel Simon, který zemřel loňského roku, 20. října 2008.

Noel Simon se narodil 26. 12. 1921 v anglickém hrabství Kent. Po 2. světové válce odešel do Keni, kde farmařil. To upoutalo jeho pozornost k ochraně východoafrické přírody, zejména velkých savců. Založil keňskou společnost pro ochranu přírody „Kenya Wildlife Society“, jež se stala základem proslulé „East African Wild Life Society“. Získal zásluhy o národní parky Nakuru a Serengeti a byl pozván k práci ve správě keňských národních parků, kde se posléze stal zástupcem ředitele.

V 60. letech odešel pracovat do ústředního sekretariátu IUCN – Mezinárodní unie pro ochranu přírody. Vyvrcholením této etapy jeho činnosti bylo sestavení vůbec prvního svazku červené knihy „Mammalia“. Od té doby bylo ve světě vydáno přes 150 červených knih: jsou považovány za jeden z nejcennějších podkladů k ochraně biodiverzity; profesor Tom Harrison je nazval „ochranářským Písmem svatým“.

V roce vydání první červené knihy odešel Noel Simon do rodné Anglie, kde se věnoval spisovatelské činnosti. Jeho knižní bibliografie zahrnuje přes 36 titulů, v nichž jsou zahrnuty i knížky pro děti.

Měl jsem příležitost pracovat spolu s Noelem téměř celý rok v ústředí IUCN. Byl to muž s typicky anglickým gentlemanským taktem, někdy snad až příliš uzavřený. Tak jsem se až teprve z nekrologu v londýnských The Times dozvěděl, že Noel Simon jako devatenáctiletý vstoupil do služeb britského Královského letectva. Celou válku působil jako bojový letec v Severní Africe, nad Atlantikem a ve Středozemí. Nakonec doprovázel jako stíhací pilot konvoje do Murmaňska: sestřelil jedno nepřátelské letadlo a sám málem v leteckém souboji zahynul, když jeho stíhačce nad ledovým oceánem zamrzly kanony.