Ochrana přírody 5/2013 1. 12. 2013 Zprávy-Recenze Tištěná verze článku v pdf

Významné životní jubileum Miloslava Nevrlého

Autor: František Pelc

V těchto dnech se dožívá osmdesátin významný český přírodovědec, ochranář přírody, skaut, cestovatel a spisovatel RNDr. Miloslav Nevrlý. Narodil se 29. října 1933 v Praze, absolvoval gymnázium a Přírodovědeckou fakultu Univerzity Karlovy. Po promoci v roce 1957 nastoupil do Severočeského muzea v Liberci, kde působil v zoologickém oddělení až do roku 2000. Tajemné a tehdy skoro liduprázdné Jizerské hory si zamiloval již od studentských let a staly se mu celoživotním osudem.

Z celé řady odborných, populárně-naučných a cestopisných publikací připomeňme alespoň Topografiijizerskohorskýchrašelinišť, Karpatskéhry, ChvályZadnízemě, Nejkrásnějšísbírku, Kryštofovoúdolía především Knihuo Jizerských horách. Tu považuji za zcela mimořádné dílo, v němž se autorovi podařilo skloubit přírodovědné znalosti a dlouhodobě získávaná historická fakta do neuvěřitelně poutavého a krásným jazykem napsaného celku. Tato kniha ovlivnila vztah desetitisíců lidí ke krajině Jizerských hor.

Miloslava Nevrlého jsem poznal jako student na začátku osmdesátých let minulého století. Tehdy jsem k němu přišel na radu s připravovaným tématem své diplomové práce, která se týkala porovnání ptačích společenstev v lesních formacích různě poškozených imisemi. Cítil jsem, že se ho velmi dotýká právě probíhající katastrofa horských lesů ničených imisemi i socialistickým lesním hospodářstvím. Když jsem po sametové revoluci sloužil na Správě chráněné krajinné oblasti Jizerské hory a snažil se ze všech sil využít celkově příznivější situace k obnově poničeného, ale stále krásného a podmanivého lesního prostředí, měl jsem jeho osobnost v zádech jako oporu. Příroda Jizerek se za posledních dvacet let aspoň částečně zotavila. I když tvář a život Jizerských hor, jak je poznal a zachytil ve své knize, už zmizely navždy.

Milý Mílo, před tvojí celoživotní prací ve prospěch ochrany přírody a našich Jizerek smekám. Přeji ti samozřejmě vše dobré, předně hodně zdraví a duševní svěžest do dalších let.

František Pelc

Foto Milan Drahoňovský