Časopis vydává Agentura ochrany přírody a krajiny ČR ve spolupráci se Správou jeskyní ČR a Správou NP Šumava, Krkonošského národního parku, NP Podyjí a NP České Švýcarsko. V tištěné podobě vychází již od roku 1946.

cs / en

Zprávy-Recenze

Ochrana přírody 1/2013 12. 5. 2013 Zprávy-Recenze Tištěná verze článku v pdf

Pro zkvalitnění personální práce v AOPK ČR

autorka: Věra Dřevíkovská

Pro zkvalitnění personální práce v AOPK ČR

Praha– V Agentuře ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK ČR) se v letech 2011 až 2012 uskutečnil projekt Podpora rozvoje řízení lidských zdrojů v AOPK ČR(reg. č. CZ.1.04/4.1.00/58.00025), jehož hlavním cílem bylo nastavit a zavést efektivní systém řízení a rozvoje lidských zdrojů v organizaci, včetně zavedení podpůrných nástrojů k realizaci kvalitní personální politiky.

Realizace projektu probíhala v letech 2011 a 2012. V průběhu roku 2011 se uskutečnily především přípravné práce. Po schválení podstatné změny projektu (v prosinci 2011), která se týkala zejména úspor v rozpočtu a snížení počtu členů realizačního týmu, byla urychleně vypsána výběrová řízení na dodavatele služeb a zahájena skutečná realizace. Do projektu byli zapojeni rovněž externí dodavatelé, kteří doplnili interní realizační tým složený z manažera projektu, dvou personalistek, finanční manažerky a šesti vedoucích pracovních skupin z regionálních pracovišť AOPK ČR, kteří působili nejen jako odborní konzultanti při tvorbě jednotlivých výstupů, ale též zprostředkovávali přenos informací k zaměstnancům Agentury.

Výsledkem projektu je několik dílčích výstupů, tzv. inovativních produktů, které vycházejí z jednotlivých klíčových aktivit projektu:

  • Pasport pracovních pozic.Po konzultacích s vedením organizace byly zpracovány tzv. pasporty pro 35 typových pracovních pozic, s nimiž budou nadále pracovat všichni vedoucí zaměstnanci při náboru a přijímání nových pracovníků a tvorbě jejich pracovních náplní. Dále byl též zpracovánKatalog kompetencí.
  • Personální strategie a metodická příručka pro oblast řízení lidských zdrojů. Na základě údajů z dotazníkového šetření mezi zaměstnanci AOPK ČR řešitelé projektu provedli analýzu jejich vzdělávacích potřeb a připravili návrh plánu dalšího rozvoje a vzdělávání pracovníků. S těmito dokumenty, které jsou součástí Závěrečné zprávy projektu, byl v prosinci 2012 seznámen vyšší management organizace.
  • Manažerské kurzy pro vedoucí pracovníky organizace. V e-learningovém prostředí MOODLE bylo pro účastníky kurzu připraveno pět e-learningových modulů (kurzů): Rozvoj osobnosti, Komunikační dovednosti, Manažerské dovednosti, Základy managementu a marketingu ve veřejné správě a Metody řízení ve veřejné správě s průběžnými ověřovacími testy i závěrečným testem. Všechny vzdělávací moduly budou přístupné i v roce 2013. V srpnu a říjnu 2012 se uskutečnily praktické tréninky pro více než stovku vedoucích zaměstnanců. Účastníci si procvičili zejména vybrané běžné dovednosti a schopnosti, které budou moci uplatnit ve své řídicí a personální práci. Podle zpětné vazby se manažerské kurzy setkaly s mimořádným ohlasem. Úspěšní absolventi kurzů obdrželi certifikáty.
  • Znalostní databáze.Cílem bylo vytvořit jednotnou informační a znalostní databázi přístupnou všem zaměstnancům AOPK ČR pro další interní komunikaci. Podle požadavku na snížení nákladů projektu se vedení organizace rozhodlo pro zřízení znalostní databáze (data byla dosud vedena v excelových tabulkách) využít interní software prostředí Lotus Notes, resp. nově vytvořené záložky v databázi interní adresář. Znalostní databáze obsahuje především informace o absolvovaných kurzech zaměstnanců, které přispívají k prohloubení a aktualizaci jejich kvalifikace podle požadavků zaměstnavatele.

I když byl projekt Podpora rozvoje řízení lidských zdrojů v AOPK ČRformálně ukončen podle harmonogramu k 31. 12. 2012, realizační tým připravil v lednu a únoru 2013 vyhodnocení jeho výsledků, závěrečnou monitorovací zprávu a podklady pro celkový audit projektu.

Dodavatelé projektu:

AQE advisors, a. s. – pomoc při administrativním řízení projektu; Processes, a. s. – dodavatel zakázky; PragoData Consulting, s. r. o. – informační a komunikační technologie; AUDITDANĚ.CZ, s. r. o. – audit projektu.

Věra Dřevíkovská