Ochrana přírody 6/2013 27. 1. 2014 Zprávy-Recenze Tištěná verze článku v pdf

Příroda a krajina Moravskoslezského kraje

– kniha pro všechny čtenáře

Autor: Radim Jarošek

Publikace Příroda a krajina Moravskoslezského kraje je součástí rozsáhlého projektu Jednotný informační a komunikační systém ochrany přírody v NUTS II Moravskoslezsko programu LIFE+, jehož jedním z partnerů je i Agentura ochrany přírody a krajiny ČR.

Jak již název knihy naznačuje, je věnována přírodě a krajině severní Moravy a Slezka. Od většiny přírodovědných publikací se odlišuje svým pojetím, kdy odborné informace jsou součástí čtivého vyprávění. Kdo se jen trochu zabývá psaním populárně-naučných textů, ví, jak náročnou cestu autoři zvolili. Nakolik se to autorskému kolektivu, tvořenému pracovníky AOPK ČR (Správa CHKO Poodří a Krajské středisko Ostrava) a řadou dalších spoluautorů, podařilo, posoudí čtenáři.

První část knihy, věnovaná krajině, podává v úvodní kapitole stručný přehled geologického vývoje, součástí je charakteristika podnebí, půdy, vegetace a pro Moravskoslezský kraj významného podílu člověka na jeho utváření. Druhá kapitola – Setkání s krajinami – v několika letmých črtách přibližuje vybrané části kraje: Beskydy i Podbeskydí, Rýmařovsko, údolí Moravice, Jeseníky a další místa.

Druhá, rozsáhlejší část knihy se zabývá řadou témat, o nichž mnohé napovídají názvy kapitol: Lesy. Děravé punčochy kraje. – Louky a pole. Křižovatka zemědělské techniky. – Voda a mokřady. Domov bludiček a komárů. – Skály a jeskyně. Tajemná krajina pokladů. – Lidská sídla. Život se zvířaty, nebo život zvířat s lidmi? – Antropogenní stanoviště. Hořící kopce a zatopené dědiny – Ochrana přírody. Služba budoucím generacím.

Texty jsou doplněny desítkami barevných fotografií s česko-anglickými popisky, součástí knihy je tříjazyčné resumé. Samostatnou poznámku si zaslouží nápadité ilustrace Petra Válka, které uvozují jednotlivé kapitoly a vtipnou formou shrnují jejich obsah.

Radim Jarošek

Kolektiv autorů:Příroda a krajina Moravskoslezského kraje. Vydal Moravskoslezský kraj ve spolupráci s AOPK ČR v roce 2013.

201 str. ISBN 978-80-87503-33-1 (Moravskoslezský kraj), ISBN 978-80-87457-75-7 (AOPK ČR. Praha). Neprodejné.