Zprávy-Recenze

Ochrana přírody 4/2012 9. 11. 2012 Zprávy-Recenze Tištěná verze článku v pdf

Příroda 31

Autor: -jg-

Příroda 31

Další číslo sborníku Přírodashrnuje výsledky projektu „Priority druhové ochrany cévnatých rostlin,“ na jehož řešení se podílel Botanický ústav AV ČR, Agentura ochrany přírody a krajiny ČR a Sdružení pro ochranu přírody střední Moravy Sagittaria.

Projekt byl zaměřen na skupinu kriticky ohrožených druhů naší květeny (kategorie C1 dle červeného seznamu, Procházka 2001) a sestával ze dvou hlavních částí – podrobné studie populační biologie a genetiky vybraných C1 druhů a ze shromáždění a vyhodnocení informací o biologii, ekologii a stanovištních nárocích C1 druhů, areálech jejich rozšíření, ohrožení v ostatních evropských zemích a o historickém a současném rozšíření v České republice. V první části sborníku jsou prezentovány výsledky studií na jednotlivých modelových druzích (pelyněk Pančićův, sleziník nepravý a hadcový, včelník rakouský, hořeček mnohotvarý český, hrachor hrachorovitý, popelivka sibiřská, kuřičky hercynská, krkonošská a hadcová, vstavač trojzubý, švihlík krutiklas, lněnka bezlistenná a mateřídouška vejčitá kraňská). Ve druhé části jsou publikovány studie zaměřené souhrnně na celou skupinu C1 druhů (jde o více jak 470 taxonů). Autoři se snaží zodpovědět otázku, jak se vzácné a ohrožené druhy odlišují svými biologickými a ekologickými vlastnostmi od hojných druhů. Dále ukazují, jaká je situace ohrožení našich C1 druhů v dalších evropských zemích a rovněž se zaměřují na změny v rozšíření C1 druhů v rámci České republiky, a na otázku, jestli tyto změny nějak souvisí s biologickými a ekologickými vlastnostmi studovaných druhů.

Příroda 31. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, 2012. 371 stran. SBN 978-80-87457-23-8.

- jg -