Ochrana přírody 4/2008 19. 8. 2008 Zprávy-Recenze

Petr Zajíček: Moravský kras

Autor: Jaroslav Hromas

Petr Zajíček: Moravský kras

„Čínské přísloví říká, že jeden obraz vydá za mnoho slov…“, připomíná v doslovu Václav Cílek a plně tak vystihuje obrazovou publikaci, kterou vydalo nakladatelství KANT-Karel Kerlický v roce 2007 a vytiskla tiskárna Protisk České Budějovice, s. r. o.

Je opravdu těžké sestavit fotografickou knihu o Moravském krasu, opatřit ji stručnými a výstižnými, populárně naučnými informacemi a přitom neopakovat mnohé, co na toto téma bylo vydáno od doby, kdy se krajina a jeskyně Moravského krasu zapsaly do povědomí milovníků přírody. Jeskyňáři a fotografovi, pracovníkovi Správy jeskyní ČR Petrovi Zajíčkovi se to podařilo.

Z mnoha fotografií, které od mládí pořídil při své zálibě i povolání, se vkusem kumštýře vybral ty nejpovedenější a opatřil je stručnými a výstižnými texty. Výběr nepodřídil pouze kráse svých milovaných snímků, ale systematicky také základním nosným tématům Moravského krasu, jeho přírody a podzemního světa.

A tak kniha nenásilnou formou provází čtenáře Moravským krasem od vzniku a vývoje samotných devonských vápenců přes vznik a formování jeskynních systémů, největších v naší vlasti, přes počátky využívání jeskyní člověkem, jejich objevování, průzkum, začátky a radostné i tragické milníky moravské speleologie až po současnost, kdy je kras a jeho podzemí cílem statisíců turistů a předmětem přísné ochrany zároveň.

Krátké, stručné a výstižné kapitolky, nezatěžující čtenáře podrobnostmi, doprovázejí vždy dvě vskutku povedené (bohužel však již méně kvalitně vytištěné) barevné fotografie. Velmi stručně představí a nechají nahlédnout do nejvýznamnějších lokalit, ať už se jedná o tradiční Macochu a všechny zdejší zpřístupněné jeskyně (Punkevní, Kateřinskou, Balcarku, Sloupsko-šošůvské i „nejčerstvější“ Výpustek) nebo o jeskyně, které ne-jsou přístupny turistům, ale prostřednictvím knihy na nás doopravdy „dýchnou“ – jeskynní systémy Rudického propadání a Býčí skály i nejdelší naši jeskynní soustavu, téměř pětatřicetikilometrovou Amatérskou jeskyni.

Své vnitřní pocity z pobytů v podzemí Petr Zajíček dokázal promítnout nejen do poněkud poetických názvů jednotlivých kapitol, ale i do převážné části textů, jejichž působivost tak nezůstává pozadu za fotografiemi.

Knížka svým rozsahem i formou čtenáře příliš nezatíží a přitom poučí, pro návštěvníka je i po létech ideální připomínkou toho, co říkají slova na zadní straně jejího obalu: „Moravský kras patří mezi nejkrásnější oblasti v Evropě. Svěží a pestrá krajina žije v harmonii se svým tajemným podzemím přesto, že se jedná o dva zcela odlišné světy. Obrazová skladba této knihy je volným příběhem, který čtenáři přiblíží místa, která spatřil, spatřit může, ale i ta, která pravděpodobně nikdy neuvidí…“. Dodejme jen, že i my všichni musíme tento krásný kout naší vlasti uhlídat před všemi nevhodnými civilizačními, exploatátorskými a komerčními tlaky, aby nám zde nově nevznikla „místa, která už nikdo (nikdy) neuvidí“!

A ještě jednou Václav Cílek: „Myslím, že stačí dívat se kolem sebe, vnímat vápencovou skálu, skryté cesty podzemních vod, krásu krápníků a zvuk kapek padajících z krápníků. Je pěkné chvíli sedět u vývěru ponorné řeky a sledovat výstup vod z podzemí. Stojí za to někdy se opřít zády o skálu a mít pocit pevnosti a blízkosti Země, starého příte-le.“ Já mohu jen potvrdit, že tento pocit se vám přiblíží i přečtením knihy Petra Zajíčka.

Vydalo nakladatelství KANT-Karel Kerlický v roce 2007. ISBN 978-80-86970-41-7. Stran 103, 88 fotografií.