Zprávy-Recenze

Ochrana přírody 5/2010 27. 10. 2010 Zprávy-Recenze

Z ochrany přírody ve světě

Velkých savců v afrických chráněných územích ubývá

Autor: jpl

Chráněná území představují tradiční přístup k péči o přírodní a krajinné dědictví. Protože se v celosvětovém měřítku zvyšuje zejména v posledních 30 letech jak jejich počet, tak celková rozloha, otázkou zůstává, do jaké míry napomáhají chránit biologickou rozmanitost. Při tom až dosud věnovali vědci otázce, v jakém rozsahu přispívají chráněná území k zachování významných druhů, které je obývají a pro jejichž zachování byla často zřízena.

Kolektiv výzkumníků, vedených I. D. CRAGIEM ze známé Cambridgeské univerzity, se pokusil najít na uvedenou otázku uspokojivou odpověď prostřednictvím nových údajů z důvěryhodných zdrojů (Biol. Conserv.,DOI: 10.1016/jbiocon.2010.06.007, 2010). Pro rozbor tak odborníci měli k dispozici 583 číselných řad o početnosti 69 druhů velkých savců (hmotnost větší než 5 kg) v 78 afrických chráněných územích. Změny početnosti sledovaných obratlovců vyhodnotili kombinovaným indexem jak pro celý kontinent, tak pro jeho západní, východní a jižní část.

Výsledky, k nimž britští odborníci dospěli, nejsou až tak překvapivé. V letech 1970–2005 poklesla početnost velkých savců v afrických chráněných územích v průměru o 59 %. Zatímco jihoafrické rezervace dokážou chránit velké savce tak, že se jejich stav dlouhodobě výrazněji nemění, nebo se dokonce zlepšuje, největší úbytek těchto volně žijících živočichů zjistili v chráněných územích západní Afriky, a to o 75 %!

Africké národní parky a další chráněná území nedokážou zmírnit dopad člověkem vyvolaných činitelů ohrožujících velké savce, i když v některých částech kontinentu se daří omezit negativní vlivy na nejnižší možnou míru. Přitom jsou to právě velká zvířata, která do chráněných území v Africe lákají zahraniční turisty.