Zprávy-Recenze

Ochrana přírody 5/2008 21. 10. 2008 Zprávy-Recenze

Volba národní ohrožené rostliny

Autor: ak

Volba národní ohrožené rostliny

Mezinárodní sdružení pro ochranu Evropské flóry ve spolupráci s členskými státy, nevládními organizacemi a dalšími institucemi organizuje kampaň Wake Up Call. V České republice je tato akce uváděna pod názvem Dejme šanci rostlinám a její součástí je volba národní ohrožené rostliny ČR. Hlavními organizátory jsou Agentura ochrany přírody a krajiny ČR a Přírodovědná společnost. Finálové kolo volby bylo zahájeno 12. srpna 2008.

Každá z osmi v anketě nominovaných rostlin má svého mediálního kmotra, který se podílí na jejich propagaci. Výtvarnice a herečka Iva Hüttnerová se stala kmotrou hořečku mnohotvarého českého Gentianella praecox subsp. bohemica). Kmotrou orchideje vstavače kukačky (Orchis morio) je textařka Gabriela Osvaldová, moderátor a populizátor vědy Vladimír Kořen si zvolil hvozdík pyšný (Dianthus superbus), herec Jaroslav Dušek hrušeň polničku (Pyrus pyraster), geolog Václav Cílek koniklec luční český (Pulsatilla pratensis subsp. bohemica). Nestor české a světové ochrany přírody Jan Čeřovský je kmotrem celého rodu mateřídoušky (Thymus spp.) a ředitel Botanické zahrady PF UK v Praze Václav Větvička si vybral růži keltskou (Rosa gallica). Masožravá rosnatka okrouhlolistá (Drosera rotundifolia) má za kmotra občanské sdružení Darwiniana – společnost pěstitelů masožravých rostlin a jiných botanických kuriozit.

Posláním celé akce je zvýšit povědomí veřejnosti o nezbytnosti ochrany vzácných a ohrožených druhů planě rostoucích rostlin a prosazování jejich účinnější ochrany v celé Evropě.

Do volby národní ohrožené rostliny se můžete zapojit na webových stránkách na adrese: http://www.plantaeuropa.org/, podrobné informace a odkazy naleznete na webových stránkách Přírodovědné společnosti http://botany.cz/cs/volba-ohrozenerostliny/.