Ochrana přírody 6/2013 27. 1. 2014 Zprávy-Recenze Tištěná verze článku v pdf

CHKO Šumava. Padesátiletá...

Autor: Alois Pavlíčko

CHKO Šumava. Padesátiletá...

Publikace vyšla v rámci odborné řady publikací vydávaných o Šumavě, dokumentujících vznik, vývoj a přírodní fenomény za padesát let její ochrany. Vydavatelem je Správa NP a CHKO Šumava ve Vimperku, rozsah čítá 223 stran. V autorském kolektivu působili Mgr. P. Hubený (editor), Dipl. Ing. P. Bečka, RNDr. I. Bufková, Ph.D., Ing. V. Čada, RNDr. J. Hofmeister, Ing. J. Majer, Ing. D. Půbal a doc. Ing. M. Svoboda.

Editor zvolil přehlednou formu dokumentující jednotlivé fenomény oblasti, ze které se později vyčlenil národní park Šumava či evropsky významná lokalita nebo ptačí oblast Šumava. Pro přehlednost je celá publikace doplněna kapitolami o vývoji přírodní krajiny a na ni navazující vznik a vývoj kulturní krajiny. Následující kapitoly, zabývající se stavbami v krajině a celkovým obrazem krajiny, však působí jako popelka, což považuji za ochuzení čtenáře. V celkovém kontextu a vyznění knihy to však nevnímám jako zásadní nedostatek.

Publikace je také vzpomínkou pro pamětníky, kteří „u toho tenkrát byli“, přinášeli základní myšlenky ochrany přírody a potom je svou prací a životními postoji aktivně realizovali. Pomáhali také zakládat aktiv strážců a personálně obsazovat vlastní správu, podle tehdejšího krajského uspořádání jihočeskou a západočeskou.

Stěžejními informacemi knihy je přehled o stanovištích a maloplošných chráněných územích. Protože je publikace vedena v odlehčeném a pozitivním duchu, nenajdete v ní mnoho upozornění na negativa a nešvary, které se objevují v dnešní krajině, a také na špatné historické zkušenosti z vývoje společnosti působící na zdejší přírodu, kterými ochrana přírody disponuje. To by bylo na úplně jinou knihu, ale neoslavného charakteru.

Alois Pavlíčko

Hubený P.: CHKO Šumava. Padesátiletá...

Správa národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava, 2013. 223 s. 1. vydání. ISBN 978-80-87257-16-6. Cena 182 Kč.