Časopis vydává Agentura ochrany přírody a krajiny ČR ve spolupráci se Správou jeskyní ČR a Správou NP Šumava, Krkonošského národního parku, NP Podyjí a NP České Švýcarsko. V tištěné podobě vychází již od roku 1946.

cs / en

Úvodem

Ochrana přírody 2/2012 23. 8. 2012 Úvodem Tištěná verze článku v pdf

Dan Jiránek

primátor města Kladna a předseda Svazu měst a obcí ČR

Autor: Redakce

Dan Jiránek

Vážení čtenáři,

Svaz měst a obcí ČR patří mezi organizace, které na první pohled nemají s ochranou přírody až tak moc společného. Ve skutečnosti ale obecní samosprávy mají zásadní podíl na rozumné ochraně přírodního a krajinného prostředí. Dohoda, kterou Svaz uzavřel s Agenturou ochrany přírody a krajiny ČR, je potvrzením našeho zájmu o vzájemnou spolupráci. Dobře si totiž uvědomujeme, že ochrana přírody je důležitou součástí veřejného života a že bez vzájemné kooperace, intenzivní výměny informací a vyjednávání společných postupů není možné skutečně efektivní ochrany přírody dosáhnout.

Žijeme v zemi, kde z historických důvodů řada lidí vnímá jakékoli omezení jako zásah do svých osobních svobod. Některé regulace jsou samozřejmě nezbytné, důležité ale je, aby byly skutečně opodstatněné, bez zbytečné administrativní zátěže. To se týká veřejné správy jako celku, ochranu přírody nevyjímaje. Proto jsem přivítal, že Agentura ochrany přírody a krajiny ČR navrhla vytvoření rad chráněných krajinných oblastí, kde bude zastoupena nejen ochrana přírody, ale i samosprávy, významní hospodáři a nevládní organizace. Věřím, že všichni zúčastnění pomohou najít v regionech společnou řeč.

Zástupce Svazu měst a obcí je také členem Rady Agentury ochrany přírody a krajiny ČR. Tento poradní orgán ředitele AOPK ČR je složen z předních českých vědců, zainteresovaných zákonodárců, ekonomů a zástupců neziskových organizací. Potěšilo mne, že už první společné zasedání Rady v lednu 2012 přineslo konkrétní výstupy, které mohou podstatně ovlivnit život v obcích. Návrh legislativní úpravy spočívající v dílčí novele stavebního zákona celkově snižuje správní agendu v CHKO zhruba o čtvrtinu, a to v těch částech, kde skutečně nejsou ohroženy priority ochrany přírody a krajiny, tedy v souvisle zastavených či zastavitelných územích měst a ve čtvrté zóně CHKO. Pokud tento rozumný návrh schválí poslanci, sníží se byrokratická zátěž občanů, investorů i pracovní náročnost veřejné správy, aniž by tím byla podstatně ovlivněna úroveň ochrany přírodního prostředí. To vše má význam obecně a dvojnásob v období řešení hospodářských potíží.

Vím, že ochrana přírody a péče o krajinu nikdy nebyla jednoduchou záležitostí a nebude ani do budoucna. Sladit rozmanité zájmy vlastníků, obcí a krajů, lesníků, zemědělců, vodohospodářů a cestovního ruchu není snadná věc.

Doufám, že dohoda mezi Agenturou ochrany přírody ČR a Svazem měst a obcí ČR upevní trvalou spolupráci mezi našimi organizacemi a přispěje k dosažení tohoto cíle.