Kulér-Zprávy, aktuality, zajímavosti

Ochrana přírody 5/2018 21. 10. 2018 Kulér-Zprávy, aktuality, zajímavosti Tištěná verze článku v pdf

AOPK ČR bude partnerem nového Evropského tematického střediska biologické rozmanitosti

Autor: Jan Plesník

Odborná instituce Evropské unie, Evropská agentura životního prostředí (European Environment Agency, EEA), působící od roku 1994 v Kodani, poskytuje důvěryhodné, vědecky podložené informace o stavu, změnách a vývojových trendech životního prostředí jak Evropské komisi, tak vládám jednotlivých členských států EU. Navíc obdobné údaje, ať už v tištěné, nebo digitální podobě, nabízí také nejširší veřejnosti. Členy EEA se postupně staly i některé země mimo EU jako Norsko, Švýcarsko nebo Lichtenštejnsko. Agentura zřizuje pro vybrané okruhy environmentalistiky, jako je znečištění ovzduší, biodiverzita, změny podnebí, nakládání s odpady, vnitrozemské, pobřežní a mořské vody, městské, suchozemské a půdní systémy nebo energie, doprava a hluk, specializovaná pracoviště, příhodně označovaná jako evropská tematická střediska. Tvoří je konsorcia vědeckovýzkumných pracovišť, odborných institucí i soukromých firem z členských zemí EEA a obvykle působí tři až čtyři roky.

Ve výběrovém řízení na v pořadí již čtvrté Evropské tematické středisko biologické rozmanitosti (European Topic Centre on Biological Diversity, ETC/BD) uspělo konsorcium vedené pařížským Národním přírodovědeckým muzeem (NHNM). Dále jej tvoří Spolkový úřad životního prostředí (UBA) Vídeň, Ústav ekologie krajiny SAV Bratislava, Ekologický ústav Ecologic Berlín, Společné středisko ochrany přírody Spojeného království (JNCC) sídlící v Peterboroughu, madridská Univerzita krále Juana Carlose či Nadace Naturalis z nizozemského Leidenu. Soukromé firmy zastupuje Space4environmnet Lucemburk, zaměřený na dálkový průzkum Země a prostorovou ekologii. V novém středisku budou působit také dvě špičkové zemědělské univerzity zabývající se ochranou přírody, krajiny a biologické rozmanitosti, Švédská zemědělská univerzita Uppsala a nizozemská Wageningenská univerzita. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR se stala partnerem konsorcia ETC/BD již v roce 2005 a do činnosti střediska se zapojí také v období 2019–2021.

mesto
Evropská agentura životního prostředí sídlí přímo v centru Kodaně
na Kralevicově náměstí. Foto Jan Plesník

Na jaké otázky se nové ETC/BD zaměří?
První okruh aktivit zahrnuje tradiční přímou podporu Evropské komisi mj. vyhodnocováním zpráv předkládaných členskými státy EU Evropské komisi podle příslušné legislativy EU, navrhováním a ověřováním indikátorů snažících se kvantifikovat modelové složky biologické rozmanitosti a postihnout jejich dynamiku, rozpracováním uznávané celoevropské klasifikace biotopů či vytvářením Evropské informační soustavy o přírodě (EUNIS), dlouhodobě shromažďující údaje o z hlediska ochrany přírody a krajiny významných druzích, biotopech a lokalitách na našem kontinentě. Druhý okruh se týká zejména problematiky rozumného časoprostorového vymezování ekosystémů a následného vyčíslení ekosystémových služeb a přírodního kapitálu.