Ochrana přírody 3/2015 4. 8. 2015 Kulér-Recenze Tištěná verze článku v pdf

Autor: Zbyněk Hradílek

Monitoring ohrožených
rašeliništních mechorostů
a péče o jejich lokality
Štechová T., Holá E., Ekrtová E. Manukjanová A.
& Kučera J.

Autoři sestavili publikaci, která se zabývá ohroženými mechorosty minerotrofních rašelinišť, jejich ochranou a péčí o jejich stanoviště. Publikace přichází v době jistého zvýšeného zájmu o rašeliniště a mechorosty vůbec. Ačkoli současný stav rašelinných luk a slatinišť je již jen chabou ukázkou někdejšího rozsahu a kvality těchto stanovišť, nedávné průzkumy ukázaly, že je stále ještě co chránit. Recenzovaná publikace shrnuje na jedné straně poznatky o ohrožených mechorostech minerotrofních rašelinišť a na straně druhé přináší praktické návody na jejich údržbu.

Autoři nově uvedli do česky psané literatury termín „hnědé mechy“. I když se ojediněle používal již dříve, zde je poprvé vysvětleno, oč běží. Velikým kladem práce je skutečnost, že většina poznatků vychází z vlastních průzkumů autorů, příp. jejich spolupracovníků. Některé informace a doporučená opatření byla ověřována také experimentálně (regenerace fragmentů mechových rostlinek – in vitro, narušení povrchu rašeliniště – in loco). Na práci je vidět, že autoři dobře vědí, o čem píší. Na závěr metodiky připojili pět příkladů managementových zásahů z praxe a jejich důsledků.

Příručku bych doporučil nejen botanikům, nýbrž všem zájemcům o přírodu a její ochranu. Zejména na rašeliništích dochází někdy k oborovým střetům zájmů. Věřím, že seznámení s touto publikací vyústí v pochopení, že nadřazovat význam jedné skupiny živých organismů nad jinými není v obecném zájmu ochrany přírody.